Menu

Nvidia odhaľuje 5. jadro Tegry 3

  • Napísal(a) 
  • Čítať 2744 krát
  • Tlač
  • E-mail

Mnohí z vás určite napäto očakávajú vydanie zariadení s procesormi Kal-El, ktoré sú súčasťou Tegry 3. Niektoré detaily Nvidia už odhalila no pred nedávnom na svojom blogu prekvapila naozaj nečakanou informáciou.

 

Tá sa týkala počtu jadier v Kal-El. Tento procesor totiž nebude disponovať len 4 ale hneď 5 jadrami. Spočiatku nebolo jasné či túto inováciu zaviedla Nvidia až na poslednú chvíľu alebo bola súčasťou procesora už od počiatku. Nvidia však neskôr upresnila že 5. jadro bolo súčasťou procesora už na rysovacej doske.

Jeho hlavnou úlohou nebude zvýšiť výkon procesora ale zlepšit spotrebu el. energie a predĺžiť tak životnosť batérie. O to sa postará nová technológia nazvaná Variabilný symetrický multiprocesing alebo aj vSMP (pozn. preklad). Tá dokáže dynamicky zapínať a vypínať jednotlivé jadrá v závislosti od aktuálnej záťaže.

Štúdie totiž dokázali, že mobilné zariadenia strávia 80% času v aktívnom stand-by móde a len zvyšných 20% v intenzívnom zaťažení. Práve stand-by mód počas ktorého takpovediac zbytočne fungovali všetky jadrá spotreboval veľa energie.

Ukážka využitia jadier pri rôznej záťaži

Ovládač vSMP počas stand-by módu aktivuje len spomínané pridané 5. jadro, ktoré pracuje na frekvencii 500MHz. Počas svojho fungovanie teda nespotrebuje veľké množstvo energie. Avšak na základe aktuálneho vyťaženia dokáže vSMP zapnút aj ďalšie 1, 2 alebo 4 jadrá, ktoré už pracujú na vyššej frekvencii.

Zníženie spotreby energie v porovnaní s dvojjadrovými procesormi sa dokonca prejavilo aj pri záťaži. Pri rovnakej úrovni výkonu ako dokáže poskytnúť dvojjadro dokázal Kal-El znížit odber energie. Docielil to vďaka tomu, že zapnuté 4 jadrá nemusia pracovať na tak vysokej frekvencii ako dve jadrá a tým pádom majú menšiu spotrebu aj napriek tomu, že su naraz zapnuté všetky 4.

Porovnanie spotreby el. energie oproti iným procesorom

Pre porovnanie Kal-El dokázal ušetriť oproti Tegre 2 pri prehrávaní HD videa až 61%, pri hraní 34% no a pri prehrávaní MP3 14% energie. Zároveň však zvýšil svoj výkon pri jednotlivých hrách. Spomenuté boli napríklad Glowball, Lost Planet 2 a Da Vinci, ktoré Kal-El potiahne na cca 30FPS zatiaľ čo Tegra 2 má problémi a z 15FPS.

Zdroj: Nvidia Whitepapers

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2022        2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013