Menu

Ako a prečo sa treba chrániť pred stresom

  • Napísal(a)  Redakcia
  • Čítať 728 krát
  • Tlač
  • E-mail

Nadmerný stres je dnes zrejme tou najrozšírenejšou chorobou na svete. Je tomu tak kvôli tomu, že žijeme v mimoriadne rýchlej dobe, plnej pracovných a životných povinností. Ako sa pred stresom chrániť a zbaviť sa ho? Tak to sa dozviete v tomto článku.

Súčasná doba, rýchle tempo života či už v práci alebo súkromí, plus nadmerné používanie technológií a dostupnosť informácií v zlomku sekundy, to všetko je živnou pôdou pre nadmerný stres, ktorý v konečnom dôsledku markantne ovplyvňuje náš zdravotný stav. 

Naučiť sa vypnúť a relaxovať je tak dnes oveľa dôležitejšie ako kedykoľvek v histórii. Predtým než sa pozrieme, ako správne vypnúť a zbaviť sa stresu, je dôležité si bližšie popísať, čo ho spôsobuje a aké sú jeho fyziologické prejavy.

Vplyv technológií na stres

Moderné technológie ako smartfóny, notebooky či tablety nám v mnohých ohľadoch zjednodušili život, keďže dostať sa k informáciám, ktoré potrebujete pre svoju prácu či život je jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.

Dostupnosť moderných technológií, však so svojou nespornou radou výhod, prichádza aj s niekoľkými nevýhodami.

Jednou z nich, je závislosť na sociálnych sieťach a internete, ktorá v značnej miere môže ovplyvniť naše duševné zdravie a skomplikovať tak sociálnu interakciu s ostatnými ľuďmi, keďže skôr ako po dialógu siahneme po našom mobile a odpisujeme na správy.

No a práve správy, ktoré od iných ľudí dostaneme, v nás môžu vyvolať vlnu úzkosti najmä vtedy, keď nám na našu druhú správu človek odpovie len jednou vetou alebo jedným slovom.  

F.O.M.O

Pri nadmernom používaní technológií a sociálnych sietí môžeme dostať aj takzvané FOMO, ktoré by sa dalo voľne preložiť ako akýsi strach z nevedomosti, teda pocit, že nám niečo na sociálnej sieti ujde. Tento strach z nevedomosti v nás taktiež môže vyvolať pocit úzkosti a stresu.

Fyziologické prejavy stresu - hormón kortizol

Fyziologické prejavy stresu sú v našom tele rôzne, no drvivá väčšina z nich súvisí s nadmernou produkciou kortizolu.

Stresový hormón kortizol je známy pre svoju úlohu v reakcii tela na stres. Prítomnosť kortizolu v našom tele je však pritom mimoriadne dôležitá, no jeho nadbytok vám môže priniesť skutočne veľké množstvo nežiaducich príznakov.

Bunky v našom tele využívajú kortizol najmä na reguláciu cukru v krvi, zmiernenie zápalu, reguláciu metabolizmu či tvorbu spomienok.

Ako spoznať zvýšenú hladinu kortizolu?

Zvýšenú hladinu kortizolu vo vašom tele je pomerne jednoduché odhaliť, aj keď príznaky tohto zvýšenia sa líšia od toho, čo zvýšenie kortizolu spôsobilo.

Medzi tie najčastejšie patria:

  • * prírastok hmotnosti v oblasti pása a hornej časti chrbta,
  • * priberania na váhe a zagulatenie tváre,
  • * akné,
  • * stenčenie pokožky,
  • * podliatiny,
  • * začervenaná tvár.

Najmä priberanie na váhe, s ktorým súvisí aj zvýšená chuť na sladké, je príznak u väčšiny ľudí, ktorí trpia zvýšenou hladinou kortizolu. No a práve takýto typ priberania je opakom zdravého priberania na váhe pri budovaní svalovej hmoty.

shutterstock 1924109468

Zdroj obrázku: Chaay_Tee / Shutterstock.com

Najčastejšie dôvody stresu pri technológiách

 Medzi tie najčastejšie dôvody stresu v súvislosti s technológiami patria tieto:

  • * pocit, že nám niečo unikne,
  • * nesústredenosť,
  • * sociálne porovnávanie,
  • * nedostatok spánku z dôvodu používania technológií.

Ako sa chrániť pred stresom

Dobrou správou je, že aj v dnešnej uponáhľanej dobe sa viete pred nadmerným stresom pomerne efektívne chrániť. Nižšie sme pre vás rozpísali niekoľko bodov, ktoré vám pri tom môžu pomôcť.

Naučte sa relaxovať

Prvý bod, ktorý môžete okamžite zaradiť do vášho života je pravidelná relaxácia. Naučiť sa relaxovať môže byť však dnes náročnejšie ako v minulosti. Pomôcť vám k tomu môžu dlhé prechádzky po vonku či pravidelná dávka meditácie a ďalšie dychové cvičenia.

Začnite športovať

Najväčšou zbraňou proti nadmernému stresu je pravidelné športovanie. Vďaka aktivite sa do nášho tela vyplavujú endorfíny, takzvané hormóny šťastia, vďaka ktorým sa efektívne zbavíte stresu.

Zvážte výživové doplnky

Niektorým ľuďom k zníženiu stresu môže pomôcť aj zaradenie rôznych výživových doplnkov do svojho jedálnička. Medzi tie najdostupnejšie doplnky, ktoré podporujú zvládanie stresu patria tieto:

  • * medovka lekárska,
  • * zelený čaj,
  • * omega - 3 mastné kyseliny,
  • * Ashwagandha.

Slová na záver

Veríme, že vám tento článok pomohol a aj vy pomocou pravidelného cvičenia, relaxovania a rôznych doplnkov dokážete znížiť hladinu stresu vo svojom tele a žiť tak spokojnejším životom. 

Zdroj titulného obrázku: GaudiLab / Shutterstock.com

 

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013