Na Facebooku sa znovu objavili falošné súťaže
- Napísal(a) Ján Michálek
- Čítať 2887 krát
- Tlač
Bezpečnostná spoločnosť ESET upozorňuje internetových surferov na Slovensku na falošné súťaže na Facebooku, ktoré zneužívajú dôverčivosť ľudí. Súťaže využívajú staré osvedčené techniky a ich obete môžu prísť o peniaze tak, že správcovia týchto súťaží od nich vymámia osobné údaje, číslo platobnej karty, dátum jej platnosti a CVC/CVV číslo zo zadnej strany karty.
S týmito údajmi je jednoduché uskutočniť online transakciu platobnou kartou obete. Spôsob, akým to robia je už pomerne známy. Základom je facebook stránka, ktorá sľubuje ľuďom výhru v podobe luxusného auta, smartfónu či práčky. Pre účasť v súťaži pritom stačí olajkovať FB stránku, zdieľať a komentovať príspevok a takto efektívne šíriť falošnú súťaž ďalej. Súťaže týmto spôsobom veľmi rýchlo získajú desiatky tisícov lajkov.
Ak je niečo príliš dobré na to, aby to bola pravda, tak v drvivej väčšine prípadov to nie je pravda a v týchto súťažiach dokonca vyhráva každý. Vyhlasovateľ súťaže sa cez Messenger ohlási účastníkovi a vyžiada si od neho údaje o platobnej karte a kontaktné údaje. Karta je vraj potrebná pre overenie identity a kontaktné údaje pre doručenie výhry kuriérom. Áno, kuriér vám doručí vyhraný Mercedes.
Ak natrafíte na podobne konštruovanú súťaž z FB stránok ako Vyhraj.to, Vyherny den či Rossa Fashion nahláste ich priamo Facebooku ako podvodné. Všetky sú prepojené webovou stránkou Modernevyhry.sk, ktorú ESET u svojich zákazníkov označuje ako nebezpečnú. Spoločnosť stránky zároveň nahlásila bezpečnostnému tímu Facebooku, s ktorým komunikuje pri incidentoch a verí, že budú čoskoro vymazané.
ESET zároveň upozorňuje na novú vlnu RayBan podvodu šíriaceho sa taktiež cez sociálnu sieť Facebook, tento raz ide o lokalizovanú verziu v slovenčine. Cieľom je šírenie podvodných stránok, ktoré zbierajú údaje o platobných kartách používateľov. Weby sú propagované cez fotografie výpredaja značkových slnečných okuliarov Ray-Ban. Útočník však len zneužíva meno známeho výrobcu a spoločnosť Ray Ban a ani jej distribútori nie sú tvorcom falošnej zľavy, ktorá má byť až vo výške 90 percent.
Používatelia Facebooku, ktorí tieto weby propagujú, o tom vôbec netušia. Útočník alebo škodlivý kód do albumov obetí vloží niekoľko fotografií z podvodných webov spolu s linkom na ne a zároveň pri nich otaguje niekoľko kontaktov daného používateľa.
Samotné prezeranie týchto webov nie je škodlivé. Problém nastáva pri platbe za zľavnený tovar, ktorý zákazníkovi vôbec nemusí prísť. ESET má podozrenie, že útočník tak získa všetky informácie potrebné k tomu, aby uskutočnil finančný prevod z danej karty. Informácie o platobnej karte totiž idú majiteľovi webových stránok, ktorých servery sa väčšinou nachádzajú v Číne, v nešifrovanej podobe.
Zdroj: TS ESET
Súvisiace položky (podľa značky)
- ESET varuje pred phishingovými útokmi na vlastníkov slovenských webov
- ESET odhalil cielené útoky prostredníctvom siete LinkedIn
- ESET informuje o útokoch kybernetickej skupiny na stredoeurópske firmy
- Niekoľko dobrých dôvodov, prečo vaše podnikanie potrebuje webové stránky
- Sociálne siete a ich efektívne využitie v našom IT svete