Slovak Telekom posilňuje svoje pozície
Slovak Telekom posilňuje svoju pozíciu v ICT segmente, mobilnom broadbande a na trhu digitálnej televízie.
- § Celkové výnosy za prvý polrok: 443,8 miliónov eur
- § Počet transakcií zmluvných zákazníkov: takmer 510 tisíc za 6 mesiacov
- § Počet zákazníkov digitálnej televízie k 30.6.2011: 150 tisíc
- § Rast počtu zákazníkov mobilného broadbandu: 35%
- § Významné momenty: uvedenie HSPA+, otvorenie dátového centra v Bratislave
„Slovak Telekom v prvom polroku úspešne napĺňa svoje stanovené ciele v troch určených oblastiach. V prvom rade posilňujeme pozíciu v ICT segmente otvorením najväčšieho dátového centra na Slovensku. Ďalšie dve oblasti – mobilný internet a digitálna televízia – dosahujú silný rast počtu používateľov a potvrdzujú našu pozíciu v týchto segmentoch. Zároveň registrujeme tradične vysoký záujem aj o ďalšie služby v portfóliu, o čom svedčí viac ako pol milióna uzavretých zmlúv za šesť mesiacov,“ uviedol výsledky Miroslav Majoroš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Telekom.
Skupina Slovak Telekom dosiahla za prvých šesť mesiacov celkové výnosy vo výške 443,8 miliónov eur, pričom medziročne poklesli o štyri percentá v dôsledku vybraných regulačných opatrení.
Prevádzkový zisk pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA) za šesť mesiacov dosiahol takmer 195 miliónov eur. Voľný prevádzkový cash flow za rovnaké obdobie predstavuje 112 miliónov eur.
Oblasť pevnej siete
Výnosy z fixnej siete spoločnosti Slovak Telekom dosiahli za prvý polrok tohto roka 229 miliónov eur. V medziročnom porovnaní došlo k miernemu rastu, ktorý možno pripísať úspešnému zameraniu na ICT služby.
K vyšším výnosom zároveň prispeli aj dcérske spoločnosti. Zoznam a Zoznam Mobile zvýšili medziročne svoje výnosy o viac ako 10 percent na 2,7 milióna eur. EBITDA Zoznam a Zoznam Mobile vzrástla medziročne o viac ako 75 percent – na 0,385 milióna eur.
Spoločnosť PosAm dosiahla za prvý polrok výnosy na úrovni 10,4 milióna eur.
V oblasti fixnej siete dosahuje Slovak Telekom rast v troch oblastiach: ICT, digitálnej televízii i broadbande. Naďalej sa zvyšuje počet širokopásmových prístupov – na 453 tisíc, čo predstavuje medziročne nárast o viac ako 8 percent.
„Na zložení našich výnosov sa čoraz významnejšou mierou podieľa ICT segment, ktorého tržby dosahujú silný medziročný nárast. Otvorenie najväčšieho dátového centra spolu s ďalšími IT projektmi našej spoločnosti priamo potvrdzujú, že orientácia na tento segment má svoj potenciál. Na druhej strane je významný rast viditeľný v oblasti digitálnej televízie, kde sme koncom júna dosiahli hranicu 150 tisíc zákazníkov. Očakávame, že nárast bázy bude naďalej pokračovať – Magio sa za pár rokov stalo pre mnohých zákazníkov symbolom modernej televízie. Navyše chceme byť pionieri aj v tejto oblasti a prinášať ďalšie novinky – preto sme v Magiu v prvom polroku exkluzívne uviedli filmy prvého veľkého štúdia, Universal Studios,“ povedal Miroslav Majoroš.
Oblasť mobilnej siete
Výnosy z mobilnej siete dosiahli za prvých šesť mesiacov roka 2011 takmer 232 miliónov eur, oproti minulému roku sa znížili o sedem percent. Naďalej pretrváva efekt regulácie i pokles priemerných cien služieb.
K 30. júnu 2011 využívalo služby T-Mobilu celkovo 2,349 milióna zákazníkov. Podiel zmluvných zákazníkov kontinuálne rastie, pritom aj nominálny počet sa medziročne resp. aj medzikvartálne zvýšil – na 1,444 milióna. Značný podiel na zákazníckej báze má flexibilná rodina programov Podľa seba, ktorá umožňuje veľké množstvo kombinácií hlasových, SMS i dátových služieb. Slovak Telekom pritom priebežne aktualizuje ponuku Podľa seba o nové či akciové balíčky.
Výraznou súčasťou orientácie na zmluvných zákazníkov je kontinuálna podpora dotovania koncových zariadení. V júni 2011 predstavil Slovak Telekom najširšiu ponuku akciových telefónov na trhu, na ktorú zákazníci reagovali pozitívne.
„Predaj akciových telefónov sa v rámci nášho nového prístupu najväčšej akciovej ponuky na trhu medziročne zvýšil takmer o 40 percent, čo jasne potvrdzuje preferencie zákazníkov na kúpu mesačných programov s akciovým telefónom. V akciovej ponuke dochádza k zmene nákupných preferencií aj pri nových modeloch. V tomto roku je takmer každý druhý predaný telefón smartphone, vo vybraných obdobiach dokonca dosahujú 56% podiel na celkovom predaji,“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ marketingu spoločnosti Slovak Telekom.
Najpredávanejším operačným systémom v portfóliu je Android a medzi značkami smartphonov vedie Sony Ericsson. Najpredávanejším smartphonom súčasnosti je Sony Ericsson Xperia X8. V rebríčku predajnosti tesne nasleduje Nokia s operačným systémom Symbian. Solídne výsledky predaja zaznamenáva aj iPhone 4 v oboch verziách – čiernej i bielej.
Významným míľnikom prvého polroka 2011 je uvedenie technológie HSPA+ s rýchlosťou do 21 Mbps v slovenskej premiére. Slovak Telekom za prvých 100 dní pokryl 29 lokalít a v súčasnosti už pokrýva takmer 60 miest a obcí po celom Slovensku. Slovak Telekom pritom ráta aj s ďalším využitím technológie HSPA+ a po úspešných testoch uvedie komerčne aj HSPA+ 42 Mbps do konca roka.
„Mobilné dáta naďalej ukazujú svoj potenciál a som rád, že po nasadení novej technológie HSPA+, ako aj výraznom rozšírení pokrytia 3G siete na 51 percent populácie Slovenska nám stúpa počet zákazníkov mobilného broadbandu. Službu Mobilný internet využíva o 35% viac zákazníkov ako vlani a výrazný rast zaznamenávame aj pri internete v mobile – web’n’walk má medziročne takmer o 40% viac používateľov ako pred 12 mesiacmi,” dodal Dušan Švalek.
Príloha č.1: Rok 2011 v číslach (neauditované údaje k 30.6.2011)
Slovak Telekom
Vývoj kľúčových finančných ukazovateľov
v miliónoch € |
H1 2011 |
H1 2010 |
Medziročný nárast/pokles |
Výnosy |
443,8 |
462,9 |
-4,1% |
EBITDA |
194,8 |
212,6 |
-8,4% |
Čistý zisk |
61,2 |
70,1 |
-12,7% |
Voľný prevádzkový cash flow |
111,5 |
125,8 |
-11,3% |
Oblasť pevnej siete
Vývoj kľúčových finančných ukazovateľov
v miliónoch € |
H1 2011 |
H1 2010 |
Medziročný nárast/pokles |
Výnosy |
229,0 |
228,6 |
0,2% |
EBITDA |
84,4 |
92,8 |
-9,0% |
Voľný prevádzkový cash flow |
37,7 |
47,3 |
-20,2% |
ARPA PSTN (v € / mesiac) 1) |
13,9 |
15,2 |
-8,6% |
1) ARPA PSTN - MTL a ISDN
Vývoj kľúčových nefinančných ukazovateľov
v tisícoch |
H1 2011 |
H1 2010 |
Medziročný nárast/pokles |
Počet pevných liniek |
1 039 |
1 084 |
-4,1% |
Počet širokopásmových prístupov |
453 |
418 |
8,3% |
Počet zákazníkov digitálnej TV |
150 |
93 |
61,3% |
Oblasť mobilnej siete
Vývoj kľúčových finančných ukazovateľov
v miliónoch € |
H1 2011 |
H1 2010 |
Medziročný nárast/pokles |
Výnosy |
231,5 |
248,8 |
-7,0% |
EBITDA |
110,4 |
119,8 |
-7,8% |
Voľný prevádzkový cash flow |
73,8 |
78,5 |
-6,0% |
ARPU (v € / mesiac) |
15,1 |
16,0 |
-5,6% |
Počet zákazníkov T-Mobile
v tisícoch |
H1 2011 |
H1 2010 |
Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet |
2 349 |
2 412 |
-2,6% |
- z toho počet zmluvných zákazníkov |
1 444 |
1 405 |
2,7% |
- z toho počet zákazníkov predplatenej karty Easy |
673 |
807 |
-16,6% |
- z toho počet SIM kariet pre SkyToll |
232 |
200 |
15,8% |
Poznámka: Údaj 2 349 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby T-Mobile za posledné tri mesiace, dosiahol 2 205 tisíc zákazníkov.