Mobilné telefóny sa menia na nákupný nástroj
Rast popularity smart telefónov núti obchodníkov meniť doteraz zaužívané pravidlá. Podľa prieskumu The Mobile Consumer, ktorý pre SAP urobila spoločnosť Loud House, sú totiž pre viac ako 70 percent ich používateľov neodmysliteľnou súčasťou života.
A to sa premieta aj do nákupného správania sa. O pár rokov sa bude aj v našich podmienkach tretina až polovica všetkých online nákupov robiť prostredníctvom mobilných zariadení, povedal počas konferencie SAP Fórum 2014 Eduard Míka, spolumajiteľ a člen dozornej rady MALL.cz .
Podľa prieskumu Mobile Survey, ktorý sa vlani uskutočnil v krajinách strednej a východnej Európy, by sa strata či krádež mobilu stala pre 63 percent používateľov vážnou prekážkou v ich produktivite. Pre viac ako polovicu respondentov je však nielen pracovným nástrojom, ale aj diárom či hudobným prehrávačom, tretine nahradil noviny a zhruba dvom tretinám budík.
Nakupovanie cez mobil rastie
Veľkou výzvou pro obchodníkov je zmena nákupného správania sa. Prieskum Loud House ukázal, že v rôznych formách vlani nakupovalo cez mobil 27 percent zákazníkov. Využili predovšetkým internetové stránky obchodov (19 %), no viac ako desatina aj mobilné aplikácie, ale aj SMS (7 %). Nie je to až takým prekvapením, keďže podľa Mobile Survey využíva telefón na prístup k internetu 69 percent používateľov, 59 percent používa aj aplikácie
Výskum pre spoločnosť SAP potvrdil, že väčší počet funkcií, ktoré chytré telefóny ponúkajú, zvyšuje i ochotu využívať ich pri nakupovaní. Iba jedno percento majiteľov ich na tento účel nechce používať, zhruba pätina tak naopak robí úplne bežne a štvrtina chce pomocou svojho mobilu nakupovať častejšie, ako doteraz. Hlavnou výhodou je rýchlosť (50 %), možnosť nakupovať prakticky kedykoľvek (50 %) a kdekoľvek (49 %). Iba 13 percent používateľov nevidí v nakupovaní cez mobil žiadne výhody.
Mobil ako platobný nástroj
Zmeny nákupného chovania nedokumentujú len prieskumy, ale aj reálne skúsenosti obchodníkov. V prípade internetového obchodného domu Mall.cz tvorili v roku 2012 zákazníci pristupujúci z mobilných telefónov zhruba 5 percent a cez mobil vytvorili 1,5 percenta objednávok. Výsledky z USA sú ešte pôsobivejšie. Na server eBay takto prichádza polovica všetkých používateľov z mobilných zariadení, v Amazone je to dokonca takmer 60 percent.
Lákajú ich predovšetkým akčné ponuky a zľavové kupóny, ktoré môžu pomocou mobilu okamžite využiť. A to využívajú aj obchodníci, ktorí pomocou moderných IT nástrojov už dnes dokážu predvídať zákaznícke chovanie a priority. „Každý z nás totiž zanecháva na internete veľmi výraznú stopu. Na základe týchto informácií dnes dokážeme analyzovať dáta v reálnom čase a tak personalizovať ponuky presne na mieru individuálneho zákazníka,“ povedal Roman Knap, generálny riaditeľ SAP Česká republika.
Napríklad Mall.cz v súčasnosti disponuje 150 TB živých dát, ktoré vďaka riešeniam postaveným na in-memory platforme SAP HANA umožňujú vytvoriť profil každého zákazníka. Vstupujú do neho napríklad informácie o počte jeho návštev v e-shope, ktoré položky si prezeral, v akom čase, ale napríklad aj detaily či sa pravidelne zaujíma o zľavy alebo že nikdy neklikne na ponuku, ktorá je červenou farbou. „Väčšina dát je štruktúrovaná, ale význam neštruktúrovaných bude rásť,“ povedal Eduard Míka. Takáto technológia umožní napríklad nastaviť pre konkrétneho zákazníka jeho vlastnú podobu internetovej stránky s presne definovanou ponukou. Ak si niečo vyberie, bude za to môcť platiť aj mobilom – až 71 percent respondentov z regiónu EMEA ho vníma ako platobný nástroj budúcnosti.
Vedú kino, knihy a hudba
A ktoré produkty vedú v rebríčku obľúbenosti? Pomocou mobilu si zákazníci najčastejšie kupujú tovary, ktoré si nevyžadujú podrobnejšie preskúmanie, prípadne sa dajú získať elektronicky. Dve pätiny tak kupujú lístky do kina a divadla, 38 percent elektronické a klasické knihy a 36 percent hudbu. Tretina si cez mobil zaobstaráva oblečenie a cestovné lístky a 7 percent zákazníkov tak už nakúpilo dokonca aj šperky.