Menu

Dlhá cesta hernej počítačovej myši

  • Napísal(a) 
  • Zverejnené v Hry
  • Čítať 4708 krát
  • veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma
  • Tlač
  • E-mail

Počítačová myš patrí k neodmysliteľným súčastiam takmer každého počítača. Aj keď  sú už celkom bežné riešenia, ako ju nahradiť dotykovou obrazovkou či používaním gestikulácie, „predĺžená“ ruka má stále svoj význam. A to i v počítačových hrách, aj keď mnoho z nich sa dá plne ovládať gamepadom,  a to i v prípade FPS.

Každý vie na čo myš slúži a aké je jej využitie, menej ľudí však vie zaradiť prvú počítačovú myš na časovú os. Vývoj počítačovej hernej myši má za sebou prekvapujúco dlhú cestu, ktorá sa začala v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia. Počítače boli výhradnou záležitosťou vedcov a len málo ľudí s nimi dokázalo pracovať. Nápad ako zjednodušiť zadávanie údajov a umožniť „dotýkanie sa“ obrazovky skrsol v hlave muža menom Douglas Engelbart, ktorý stojí aj za niektorými ďalšími užívateľsky prístupnými riešeniami sveta počítačov.

V roku 1964 priniesol prvý koncept počítačovej myši, zariadenia, ktoré umožňovalo ukazovať na objekty na obrazovke a vynechať tak zložité zadávanie klávesnicou, či inými spôsobmi. Myš bola pôvodne len súčasťou oN-Line System; kompletného riešenia pre ovládanie počítača rozličnými časťami ľudského tela. Patent dostal až o šesť rokov neskôr, a hoci prvý trackball uzrel svetlo sveta už začiatkom 50-tych rokov, Engelbart vymyslel prijateľnejší a jednoduchší spôsob – v drevenej škatuľke s jediným tlačidlom boli dve vertikálne osadené a navzájom kolmé kolieska.

first_2

Šúchaním škatuľky po podložke sa kolieska otáčali a každé z nich reprezentovalo pohyb kurzora v osi X, resp. Y. Koncom šesťdesiatych rokov priniesol na trh svoj koncept aj nemecký výrobca Telefunken, ktorý pridal svojmu konceptu myši i guľôčku, ktorá pohybovala  dvoma valcami pre určovanie polohy. Rollkugel tak fungoval podobne ako neskoršie guľôčkové myši, a v roku 1968 sa objavil ako súčasť počítača.

telefunken

Súčasťou počítačovej zostavy sa myš stala aj v prípade systému Xerox 8010 SIS v roku 1981, no medzi širšiu verejnosť sa dostala až prostredníctvom spoločnosti Apple a jej komerčného počítača Lisa v roku 1983.

Guľôčková, alebo mechanická myš sa stala typickým príslušenstvom počítačov v 80. a 90. rokoch minulého storočia. Princíp fungovania bol rovnako jednoduchý, ako pri prvých návrhoch. Kovová a pogumovaná guľôčka voľne uložená v tele dvojtlačidlovej myši prenášala pohyb ruky na dvojicu valčekov. Tie boli pripojené k diskom s dierovanými okrajmi.

Otvory prepúšťali svetlo diódy, a pomáhali senzoru podľa zmeny svetelných impulzov („blikania“ diód) určovať rýchlosť a smer otáčania disku. Jednoduchá logika na plošnom spoji tieto informácie prekladala do vektorov osí X a Y a posielala do počítača. Koncom 80. rokov sa k dvom tlačidlám pridalo tretie, ktoré bolo v poslednej dekáde storočia nahradené skrolovacím kolieskom, neskôr aj s možnosťou stlačenia (čím sa vrátila funkcia tretieho tlačidla).

A počítačové myši našli rýchlo uplatnenie aj v hrách, kde umožnili lepšiu interakciu a orientáciu hráča v prostredí. Spočiatku sa dalo zahrať aj na guľôčkovej myši, hráči však rýchlo našli jej limity, predovšetkým pri presnosti prenášania pohybu a obmedzených možností akcelerácie. Do životov hráčov v tomto bode vstupuje svetlo.

Začiatky herných myší tak ako ich poznáme sa však spájajú s plným rozšírením optického spôsobu určovania polohy. Výhody boli nesporné, absencia mechanických častí a vyššia presnosť optického senzora, ktorý snímal zmeny povrchu pod myšou, priniesla lepšiu odozvu, komfort a odolnosť voči nečistotám podložky. Nie je potrebné používať podložku s vysokým odporom a pohyb myši je tak ľahší a rýchlejší. Po sériovom a paralelnom spôsobe pripojenia k PC sa do popredia dostáva PS/2 konektor, ktorý pri „optikách“ rýchlo nahrádza USB so širšou priepustnosťou. Aj dnes však nájdeme na trhu modely myší s PS/2 konektorom, rovnako ani výrobcovia základných dosiek nevedia tento štandard celkom opustiť.

mx518

Medzi najväčších priekopníkov v „myšacom“ priemysle patrí spoločnosť Logitech, ktorá ma na svojom konte hneď niekoľko prvenstiev. V roku 1984 sa im podarilo uviesť na trh prvú bezdrôtovú myš a v roku 2001 prvú optickú myš. Akokoľvek čudne to znie, ešte pred čosi vyše desiatimi rokmi nebola optická myš bežným štandardom. K najznámejším herným ikonám s optickým snímačom patrí séria modelov Logitech MX5xx.

MX500 prišla s dovtedy nevídaným spracovaním ergonómie a kvalitným senzorom s vtedy fantastickým rozlíšením 800 DPI. Nahradená bola modelom MX510, ktorá bola jej evolučným stupňom s rýchlejším senzorom s rovnakým rozlíšením, a predovšetkým poslednou verziou MX518, o ktorej obľúbenosti svedčí i fakt, že je na trhu ešte stále dostupná. MX518 vo svojej dobe, a teda pred zhruba šiestimi rokmi, zvádzala tvrdý boj s myšou Razer DiamondBack, ktorá bola mnohými považovaná za absolútny vrchol hernej periférie. I tu bolo rozlíšenie optického senzora na 1600 DPI, DiamondBack však bola ľahšia a prinášala lepšiu citlivosť a odozvu.

mx1000

Jednou z prvých komerčne uvedených laserových myší sa stala MX1000 od Logitech. Tá na svoju dobu (uvedená v druhej polovici roku 2005) priniesla revolučný koncept komfortu a ergonómie. S počítačom komunikovala bezdrôtovo prostredníctvom RF technológie, v tele bol ukrytý akumulátor a predovšetkým laserový MX LASER snímač s rozlíšením 1000 DPI a 20-násobne vyššou citlivosťou oproti optike. Ultrapolling bol na vtedy špičkových (aj napriek bezdrôtovej komunikácii)  125 Hz. MX1000 však bola myš pre pracantov, vysoká hmotnosť a rozmery hráčom nevyhovovali, nehovoriac o silnejúcej nedôvere k bezdrôtovému riešeniu. Nič to však nezmenilo na tom, že práve v tomto období laserové snímače začali prenikať aj do progaming segmentu.

logitechG9

Logitech zamiešal citmi koncom roka 2007 modelom G9. Samotná myš mala veľmi atypický hranatý tvar, no dodávala sa v balení s dvojicou výmenných gripov. Jeden z nich bol určený pre presnú prácu v aplikáciách, s dobrou ergonómiou a hladkým povrchom, druhý bol menší so zdrsneným povrchom pre lepšie držanie myši prstami v náročných podmienkach FPS hier. Z pohodlných desktopových myší, ktoré už Logitech na trhu mal (a šlo o nástupcov spomínanej MX1000)  sa na G9 dostalo i MicroGear skrolovacie koliesko s možnosťou prepnutia medzi krokovaním a voľným pohybom so zotrvačnosťou, pričom nechýbala ani možnosť pridania závaží a možnosť zmeny rozlíšenia senzora v reálnom čase. Aktuálne sa na trhu nachádza inovovaný model G9x, najnovšie aj v MW3 edícii.

sidewinder

Do herného segmentu načrel i Microsoft, ktorý sa dovtedy zameriaval len na periférie s vysokým stupňom ergonómie a modely strednej a nižšej triedy. Svoje sily spojil so spoločnosťou Razer, výsledkom čoho bola koncom roka 2007 Habu, dobrá herná myš, no v prostredí bežných aplikácii mala svoje medzery v presnosti snímania pri nižšom DPI. O rok bol uvedený prvý model myší radu SideWinder, ktorý okrem atypického predĺženého tvaru prišiel s inováciou v podobe malého displeja, ktorý zobrazoval aktuálne DPI senzora. Špecialitou boli i výmenné teflónové nožičky s rozličným koeficientom trenia a z boku vysúvací „zásobník“ na závažia pre úpravu hmotnosti.

zalman_2

S celkom atypickým návrhom hernej myši prišiel Zalman FPS Gun. Zábavkou prvých minút po vybalení je snaha zistiť, ako sa to vlastne drží, uchopenie by sa dalo porovnať k držaniu strelnej zbrane, ľavé tlačidlo (spúšť) je treba stláčať  ukazovákom a pravé prostredníkom, a dlaň je vo vertikálnej, nie horizontálnej polohe. Na tento koncept si treba zvykať a na prvý pokus nevyzerá ani ako vhodné, nie to ešte ideálne riešenie, no uplatní sa najmä v prostredí leteckých simulátorov a FPS hier. Optický senzor s rozlíšením do 2000 DPI sa nachádza v prednej časti tejto pseudomyši, čo umožňovalo dosiahnuť rýchlejší pohyb pri pohybe v osi X (výsledkom čoho je rýchlejšie otočenie scény na monitore, no zároveň nižšia presnosť). No dosiahnutie zdarného headshotu zanecháva v porovnaní s bežnými myšami výraznejší dojem. Na rozdiel od iných myší je však potrebné dlhšie si zvykať a trénovať presnosť pohybu ruky aj v lakti.

kone

Ďalším míľnikom histórie progaming myší možno označiť celkom prvý produkt nemeckej spoločnosti Roccat. Myš Kone, uvedená v októbri 2008 narobila poriadny rozruch; prišla s vylepšeným Pro-AIM Gaming senzorom s rozlíšením 3200 DPI. To síce nebola ultimátna hranica, Kone však robil výnimočnou automatický systém kalibrácie senzora TCU. Tracking Control Unit podľa textúry podkladového povrchu a podložky nastavil senzor tak, aby dokázal podať najlepší výkon vzhľadom na aktuálne podmienky. Takáto finta však bola okom neviditeľný, a preto hlavným dizajnovým prvkom bol systém štyroch viacfarebných LED diód, vďaka ktorým bolo možné myš personalizovať rozličnými svetelnými efektmi. K tomu sa pridala aj kvalitná ergonómia, možnosti konfigurácie tlačidiel a tvorba makier – to všetko urobilo z Roccat Kone ešte aj dnes veľmi zaujímavý kúsok. V minulom roku bola Kone nahradená inovovanou verziou Kone[+] s vylepšeným senzorom, gripom a TCU jednotkou.

razer_mamba

V roku 2009 sa objavila nová vlajková loď spoločnosti Razer, zamatovo čierna Mamba, ktorej úlohou bolo dokázať, že i bezdrôtová myš môže byť kvalitným herným kúskom. Vynikajúca ergonómia chrbta a tlačidiel s výbornou dostupnosťou, prijateľná hmotnosť a bezdrôtový spôsob komunikácie z nej robia exkluzívnym kúskom aj pre presnú prácu v grafických aplikáciách, nielen v hernom svete. Laserový senzor s rozlíšením 5600 DPI patrí ešte i dnes k tým najlepším, zamrzí azda len slabšia výdrž batérie, ktorá sa pri intenzívnom hraní pohybuje v intervale jedného až dvoch dní. Stačí však pripojiť USB kábel, Mamba sa premení na myš drôtovú a v zábave môžete pokračovať.

rat9_2

Ak ste si mysleli že myši už nemajú čím prekvapiť,  pozrite si rad R.A.T. od MadCatz, a to najmä model R.A.T. 9. Na prvý pohľad síce vyzerá akoby vznikla po ťažkej noci dizajnéra, no štýl sa jej rozhodne nedá uprieť a zaradzuje sa do rady rovnako divokých produktov Cyborg. Novinka prichádza vo futuristickom dizajne s nevídanými možnosťami prispôsobenia tvaru a ergonómie. Základom je laserový senzor s rozlíšením 25 až 5600 DPI, akceleráciou do 50G a rýchlosťou snímania povrchu 6 m/s. Nechýba ani možnosť úpravy hmotnosti s rozsahom 5 – 30g v krokoch po 6g. S počítačom komunikuje bezdrôtovo na 2,4 GHz RF technológii a v balení nájdete hneď tri Li-Ion akumulátory, rovnako ako dokovaciu stanicu pre ich nabíjanie. Maximálny komfort v každej situácii je docielený sadou vymeniteľných gripov – častí tela myši na ktorých spočíva palec a malíček.

Čo prinesie blízka budúcnosť je už do istej miery možné predpovedať, no v najbližších rokoch si ešte určite do sýta poklikáme. Naháňanie sa za číslami však budú musieť vystriedať nápady a zlepšená ergonómia, či intuitívne možnosti ovládania; rozlíšenie senzora, presnosť snímania povrchu i odozva začína prevyšovať možnosti aj tých najväčších hráčskych kapacít. Hernej myši tak želáme hlavne viac inovácií, neurónové herné ovládače sú zatiaľ v plienkach a mávanie rukami pred monitorom asi zanietených hráčov nepresvedčí.

Na záver pridávame niekoľko myšacích perličiek a zaujímavostí, ktoré ste o „chrobákoch“ možno nevedeli.

Prvý krát sa polohovacie zariadenie pre pohyb po stole v dvoch osiach označuje slovom „myš“ v roku 1965, a to vďaka káblu ktorým sa pripája k počítaču. Pôvodný návrh Douglasa Engelbarta bol zhotovený z dreva, jazdil na dvoch navzájom kolmo orientovaných kovových diskoch, na hranatom tele bolo len jedno malé červené tlačidlo a nazýval sa „The Bug“.

Hráči na počítačoch Apple si na prvú čistokrvnú hernú myš museli počkať poriadne dlho, až do roku 2008. Razer vtedy uviedol na trh DeathAdder s upraveným 3G Infrared senzorom s 1800 DPI a odozvou jednej milisekundy (1000 MHz ultrapolling) upraveným pre Mac OS X. Myš síce bola čierna, no s dizajnom „jablkových“ počítačov ladilo biele podsvietenie.

Rozlíšenie senzora sa udáva v jednotkách DPI (Dots Per Inch – body na palec), ktorá označuje počet bodov, o ktorý sa posunie kurzor ak sa myš posunie po podložke o jeden palec.

Pre stopercentné využitie možností snímača moderných myší je nevyhnutná kvalitná podložka, na trhu nájdete množstvo produktov s rozličným povrchom. Textilné podložky sú mäkké a svojou štruktúrou ponúkajú dobrú odozvu pre snímač. Pohyb myši je po nich tichý, no čistenie je náročnejšie. Pohyb myši po podložke s ľahšie udržiavateľným plastovým povrchom je rýchlejší, no teflónové nožičky myši sa rýchlejšie opotrebia a i hlučnosť je vyššia.

Myš nemusí byť len jednoúčelovým zariadením. Výrobcovia ponúkajú aj modely ktoré sa dokážu premeniť na Skype telefóny, prezentačné nástroje s laserovým ukazovadlom, či ventilátorom pre chladenie dlane. Výnimočné nie sú ani bláznivé dizajny autíčok, lietadiel

Z pôvodného jediného tlačidla na prvej komerčnej myši sa výrobcovia posunuli v niektorých prípadoch až do očividných extrémov. Najprv to začalo pridaním tlačidiel pre pohyb vpred a vzad v internetovom prehliadači, a skončilo pri modeli Razer Naga so sedemnástimi konfigurovateľnými tlačidlami, z ktorých tucet sa nachádza na pravom boku v oblasti palca.

Razer priniesol i prvú hernú myš stavanú výhradne pre ľavákov. Aj keď ľudia, ktorí ľavou rukou píšu si dokážu veľmi rýchlo zvyknúť na ovládanie počítača pravou rukou, komfort ergonomických myší pre pravákov im doposiaľ chýbal. Ak vám ergonomicky tvarované myši nevyhovujú, siahnite po symetrických myšiach použiteľných pre obe ruky.

Nevyhovuje vám veľkosť myši? Saitek Cyborg Mouse dokáže vysunúť chrbát a predĺžiť sa tak až o 15 mm. Samozrejme motorizovane a z prostredia operačného systému.

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2022        2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013