Menu

Budúcnosť online a retail bankingu je vo veľkých dátach

  • Napísal(a) 
  • Čítať 400 krát
  • Tlač
  • E-mail
  • Pridajte komentár medzi prvými!

Presne v polovici marca tohto roku sa v holandskom Amsterdame stretli lídri retail bankingu aby na konferencii The Future of Retail Banking: Europe predstavili svoje riešenia a inovácie v segmente osobného bankovníctva.

Trendom posledných rokov boli otázky regulácií a veľa bankových spoločností sa vracia k zvyšovaniu pohodlia svojich klientov až teraz. Tí, ktorí sa na potreby klientov zamerali už skôr majú teraz výhodu a môžu stanovovať nové štandardy a investovať do aplikácií, ktoré do priestoru osobného bankovníctva prinesú nový rozmer.

Popri veľkých bankových parníkoch čeria vodu tak citlivej témy, akou sú osobné financie aj rôzne startupy, ktoré prinášajú iný pohľad na to, ako môžete svoje peniaze spravovať. V prípade tzv. fintech startupov existuje celkom prirodzená nízka úroveň dôvery voči spoločnostiam, ktoré fungujú viacmenej len virtuálne, no na druhej strane vysoká flexibilita a online riešenia dostávajú banku bližšie k svojim klientom. V prípade veľkých finančných domov tak vzniká potreba nájsť ideálny balans medzi tradicionalizmom kamenných pobočiek pracujúcich s hotovosťou a nonstop dostupnosťou online služieb, ktorých ponuka sa čoraz viac rozrastá.

Digitalizácia je jednou z najväčších výziev, ktoré pred banky súčasnosť stavia. Dizajnovo odladený internetbanking či mobilná aplikácia už nestačí. Podľa Jaroslawa Mastalerza, COO poľskej mBank, ktorá už roky prináša do retail bankingu iný prístup, by sa mali banky inšpirovať Amazonom, Googlom, či ďalšími gigantmi online biznisu. Na svojich weboch by tak nemali ponúkať len osobné účty a úvery, ale aj ďalšie služby a produkty.

mastalerz

Fintech startupy, ktoré napríklad mBank plánuje podporiť 50 miliónovou investíciou a ponúknuť im priestor na finančných trhoch, prichádzajú s inovatívnymi riešeniami ako dostať cross-selling produktov aj do služieb bánk. Pri ceste do zahraničia si môžete priamo cez aplikáciu svojej banky zakúpiť výhodnejšie cestovné poistenie, aplikácia zistí že sa práve nachádzate v obchode, v ktorom pri platbe kartou vašej banky získate napríklad zľavu, alebo sa vám pripomenie, že posledných niekoľko návštev v tomto obchode ste urobili takýto nákup a či si ho nechcete zopakovať. A doplní to hodnotením obchodu či tovaru od ostatných používateľov. Alebo si v aplikácii vygenerujete jednorazovú platobnú kartu pre bezpečný nákup na internete. Možností je viac než si momentálne dokážeme predstaviť a možno bude naša banková identita zohrávať v budúcnosti väčšiu rolu, než sme aktuálne ochotní pripustiť.

Do hry vstupuje aj virtuálna realita, ktorá zosobní vzdialenú komunikáciu s osobným bankárom, prípadne ponúkne obhliadky bytov krytých bankou priamo z pohodlia domova. S rastúcim počtom bezhotovostných transakcií rastie aj objem dát, ktoré pri nich vznikajú a veľkou výzvou pre fintech spoločnosti bude ich vyhodnocovanie tak, aby dokázali lepšie odhadnúť správanie svojich klientov a ponúknuť im rýchle a efektívne riešenia aj náročnejších potrieb.

Analýza „veľkých dát“ zasa môže pomôcť rozbehnúť váš biznis a banke zjednoduší rozhodovanie, či do toho pôjde s vami a poskytne vám úver. Chcete si otvoriť reštauráciu? Geomarketingové služby akou je aj clearanalytics.com zmapujú okolie podľa obratov v podobných prevádzkach, porovnajú objemy bezhotovostných platieb a odporučia, či na seba dokážete v konkrétnej lokalite zarobiť, a či sa radšej neposunúť o pár blokov ďalej.

Toto nie je až tak vzdialená realita ako by sa mohlo zdať a veľa šikovných riešení funguje v mobilných bankových aplikáciách už dnes a v reálnom čase, bez toho, aby ste svojej banke poslali požiadavku a čakali na jej spracovanie. Nielen prihlasovanie sa k účtu s pomocou obtlačku prsta či oskenovania dúhovky, ale aj verifikácia aplikáciou pri komunikácii s bankou, či zasielanie peňazí príjemcovi len podľa telefónneho čísla sú veci, ktoré fungujú už dnes. Podľa Roberta Hibnera, šéfa vývoja mobilnej aplikácie v mBank budú práve detaily, ktoré spríjemnia, zrýchlia a najmä zjednodušia prácu s osobnými financiami, v blízkej budúcnosti rozhodujúce.

hibner

Dôležitou inováciou mnohých finančných spoločností sa stávajú roboty a automatizované nástroje pre komunikáciu so zákazníkom aj tam, kde je komunikácia so živým človekom na zákazníckej linke bežným štandardom. Banky sa budú chcieť so svojimi klientmi baviť viac cez aplikácie či online-chat, kde budú pre opakujúce sa alebo rutinné úkony využívať služby virtuálnych asistentov. V horizonte rokov 2015-2025 by malo dôjsť k redukcii zamestnancov v tejto oblasti služieb zákazníkov až o 30%. V mnohých prípadoch dôjde aj k symbióze človeka a robota, kedy bude umelá inteligencia spracúvať a vyhodnocovať dáta v reálnom čase pre bankového poradcu, ktorý bude vďaka nej vedieť poskytnúť klientovi lepšie riešenia a rady. Napríklad skupina Erste Group v posledných mesiacoch zaviedla virtuálneho asistenta, ktorý dostal meno George a zákazníkom pomáha prostredníctvom webového rozhrania a mobilnej aplikácie pri práci s osobnými účtami.

Veľkým medzníkom pre finančné inštitúcie bude aj nová smernica o platobných službách (PSD2), ktorú pripravila Európska únia. Do platnosti by mala vstúpiť v priebehu budúceho roka a na jej základe by banky a kartové spoločnosti mali sprístupniť svoje údaje fintech spoločnostiam. Pre klientov to bude krok vpred napríklad pri vybavovaní hypoték, graficky jednoduchá a intuitívna aplikácia priamo v smartfóne preskúma klientovu kreditnú históriu, porovná podmienky v bankách a zobrazí za akých podmienok môže aktuálne zažiadať o úver.

Plynulá akceptácia smernice PSD2 tak môže priniesť mnohým inštitúciám množstvo výhod, no zároveň zvýši konkurenčný boj o klienta a vytvorí tlak na zvýšené zabezpečenie citlivých údajov. Banky takisto môžu stratiť so svojím klientom kontakt, ten bude radšej so svojim účtom pracovať cez aplikáciu tretej strany a to len preto, že poskytne viac možností, alebo jednoducho preto, že zlúči všetky jeho účty v rôznych bankách „pod jednu strechu“.

Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.



Antispamová kontrolaJoomla CAPTCHA
návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2017       2016       2015       2014       2013

I understand