Menu

Ničiteľ súkromia v práci? Sociálne médiá!

  • Napísal(a)  Redakcia
  • Čítať 2194 krát
  • Tlač
  • E-mail

Štvrtina ľudí prestala zo strachu pred kyberšikanou na pracovisku zverejňovať na internete svoje súkromné informácie. Čo sa stane, keď tam šéf nájde niečo nevhodné?

Manažér prehľadáva sociálne siete a hľadá informácie o svojich kolegoch a podriadených. Čo sa stane, keď nájde niečo nevhodné? Podľa výsledkov štúdie Digitálny život v práci, ktorú pripravila spoločnosť AVG Technologies, informáciu proti kolegovi alebo podriadenému použije 9 % manažérov. Štúdia, ktorej sa zúčastnilo celkom 4 000 respondentov zo siedmich krajín, sa zaoberá zneužívaním súkromných informácií na sociálnych sieťach a kyberšikanou na pracovisku.

Štúdia zistila, že využívanie sociálnych médií sa dostalo i do pracovnej sféry, často s negatívnymi dopadmi na súkromie zamestnancov. Niektorí používatelia preto radšej úplne zrušili alebo veľmi obmedzili svoje aktivity na sociálnych sieťach. Hoci štúdia neobsahuje dáta zo Slovenska, situácia na Slovensku je veľmi podobná ako v Českej republike, kde sa prieskum realizoval.

„Zamestnanci vo firmách často hovoria o tom, že si svoju prácu nosia domov. Vôbec si ale neuvedomujú, že dochádza i k druhému paradoxu – do práce si nosia svoj domov a súkromie,“ potvrdzuje nový fenomén Jon Hill, generálny riaditeľ spoločnosti Hays pre Českú republiku a Slovensko, „je preto potrebné s osobnými informáciami, ku ktorým má napríklad vďaka sociálnym sieťam prístup i kolega alebo nadriadený, zaobchádzať opatrne. Už i na Slovensku máme skúsenosti s tým, aké problémy to môže spôsobiť.“

Jednému z desiatich respondentov sa už stalo, že objavil tajnú diskusiu o svojej osobe na sociálnych sieťach, ktorú vyvolal niekto z jeho kolegov. 11 % sa cítilo trápne, keď sa na sociálnych sieťach objavili ich nevhodné fotografie z firemných akcií (v Nemecku je to 5 %, v Českej republike 12 %, v Španielsku 19 %). Naproti tomu sa iba 5% respondentov z Českej republiky stalo terčom nechcenej romantickej pozornosti ventilovanej pomocou digitálnej komunikácie. Pre porovnanie túto skúsenosť má napríklad 10 % dospelých Američanov.

Využívanie sociálnych sietí na súkromné i pracovné účely rastie, ruka v ruke s tým aj narastajúci záujem zamestnancov o ich vlastné súkromie. 53 % všetkých respondentov je pri posielaní informácií ostražitejších, 23 % zverejňovanie súkromných informácií obmedzilo, 24 % túto činnosť dokonca úplne zrušilo.

Tony Anscombe, Senior Security Evangelist v AVG, hovorí: „Táto štúdia zdôrazňuje potrebu ešte lepšieho pochopenia sociálnych médií a zavedenia etikety sociálnych médií v práci. Zamestnanci síce zvyčajne vedia, čo je prijateľné online správanie, nastavenie pravidiel by však určite pomohlo. V tomto zatiaľ nie sú zamestnávatelia príliš úspešní. Keď si firmy nájdu na zavedenie pravidiel čas, súkromie na pracovisku môže byť chránené bez toho, aby zamestnanci museli obmedzovať svoje online aktivity.“

 

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2024        2023        2022        2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013