Pri výskume demencie môžete pomôcť aj vy. Hraním hry
- Napísal(a) Ján Michálek
- Čítať 3101 krát
- Tlač
Telekom dnes predstavil inovatívny spôsob, ktorým chce pomôcť pri výskume demencie. Hrou Sea Hero Quest pomôže vytvoriť najväčšiu svetovú databázu údajov o orientačnej schopnosti mozgu a priestorovom povedomí zdravých ľudí.
Jednoduchá, no celkom pútavá hra spája príjemné s užitočným. Rýchlo pochopiteľný herný mechanizmus je navrhnutý tak, aby posunul vedecké chápanie priestorovej orientácie človeka. Práve to je jedným z príznakov demencie, ktorej najčastejšou formou je Alzheimerova choroba. Je príčinou v 50 až 60 percentách prípadov a v súčasnosti ňou trpí približne 45 miliónov ľudí na svete a má stúpajúci trend. Zatiaľ existujú len lieky spomaľujúce priebeh ochorenia a efektivita liečby závisí od jej čo najskoršieho začatia.
Sea Hero Quest je príbehom chlapca, ktorý sa rozhodne zachrániť spomienky svojho otca a vydá sa na dobrodružnú cestu po mori. Úlohou hráča je správe navigovať jeho loď do cieľa. Hra zbiera údaje o orientácii a pohybe hráča v priestore, v ktorého spletitých cestách sa snaží nájsť tu, ktorá vedie k splneniu úlohy. Zozbierané dáta budú analyzované v priebehu nasledujúcich dvoch rokov a vznikne z nich báza dát, pomáhajúca diagnostikovať začínajúce ochorenie čo najskôr.
Len pre zaujímavosť, v doteraz najväčšej štúdii v oblasti priestorovej orientácie bolo zapojených 600 dobrovoľníkov. Sea Hero Quest dokáže v relatívne krátkom čase hravou formou zozbierať dáta neporovnateľne väčšieho rozsahu. Väčší počet a vyššia kvalita dát tak môže viesť k prelomu vo výskume demencie. Hra zbiera dáta až 150 krát rýchlejšie ako tradičné spôsoby výskumu. Dve minúty hrania sú tak porovnateľné približne 300 minútami času, ktorý bol doteraz potrebný na realizáciu výskumu bežným spôsobom.
Hra Sea Hero Quest je bezplatne dostupná pre iOS a Android, je možné hrať ju aj offline a zozbierané údaje sú posielané po obnovení pripojenia. Dáta sú anonymizované a hráč si môže vybrať či vôbec chce nejaké dáta odosielať pre účely výskumu. V prípade, že sa rozhodne v programe participovať, je potrebné uviesť aj vek, pohlavie a krajinu, dôležité informácie pre spresnenie výskumu.
Príprava projektu trvala viac ako rok a Deutsche Telekom vyvinul hru v spolupráci s herným štúdiom Glitchers, organizáciou Alzheimer´s Research a univerzitami University College London a University of East Anglia.
Ďalšie info o hre nájdete na webstránke SeaHeroQuest.com
Zdroj: TS Telekom