Menu

Battlefield 3 - ako na nastavenie grafiky

  • Napísal(a) 
  • Zverejnené v Hry
  • Čítať 8476 krát
  • veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma
  • Tlač
  • E-mail

Dlhoočakávaná hra roku konečne dorazila na pulty obchodov. Jej hardvérové nároky nie sú najmenšie a určite potrápia nejeden počítač. Zisťovali sme preto vplyv niektorých nastevení na výslednú kvalitu obrazu a rýchlosť.

Náročnosť nových počítačových hier je niekedy skutočne vysoká a hráč má na výber z dvoch možností - kúpiť si výkonnejší hardvér, alebo laborovať s nastavením grafiky priamo v hre. Battlefield 3 je rozhodne významnou hrou pre tento rok, pričom nároky na výkon tu nie sú najnižšie. Pozreli sme sa preto na možnosti nastavenia grafiky priamo v hre. Pri nastavení najvyššej kvality je hra úchvatná, možno ale stačí pár klikov a v rozumnej kvalite pôjde aj na priemernom počítači. 

Hru sme testovali na priemernej hráčskej zostave, ktorá pozostávala z procesora Intel Core i7 920, 3 GB DDR3 pamäti a grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 560 Ti. Nejedná sa teda o žiadny High-end, ale skôr o slušnú strednú triedu. 

Grafické nastavenia

Hra má štyri základné prednastavenia (Graphic Quality), ktoré odporúčame použiť pre menej zdatných užívateľov. Pre nich taktiež platí, že pokiaľ hra ide plynulo, tak sa s nastavením nehráme. Pri prvom spustení sú totiž hodnoty nastavené automaticky, pričom výsledok pomerne presne reflektuje výkon celého systému (na základe niektorých reakcií čitateľov nie sú nastavenia vždy optimálne). 

hodnoty


settings

Nastavení je veľké množstvo a preto pre neskúsených užívateľov neodporúčame nastavovanie typom pokus - omyl.

Nízke detaily (Low)

Aj pri nastavení nízkych detailov vyzerá Battlefield 3 veľmi slušne. Aj tu je využívaný rovnaký engine pre osvetlenie, vrátane technológie HDR. Obmedzené sú ale rôzne dodatočné efekty, objekty sú chudobnejšie na detail a rozdiel vidno aj pri tieňoch, kvalite textúr a množstve objektov. Toto nastavenie je vhodné primárne pre tie najslabšie grafické karty, alebo nevyvážené systémy.

01-low

Stredné detaily (Medium)

Pri stredných detailoch je viditeľný posun v pred. Grafika je viditeľne krajšia - či už to je celková detailnosť sveta, lepšie tiene, vyššie rozlišenie textúr, alebo pokročilá technológia Ambient Occlusion. Objekty ako je tráva alebo stromy už dokážu vrhať tiene aj na svoje jednotlivé časti. Pri tieňoch sa odstránili problémy spôsobené ich nízkym rozlíšením, ktoré malo za následok chyby v obraze. Výrazný vplyv na kvalitu obrazu má aktivácia vyhladzovania hrán. Tá je tu prevedená pomocou Shaderov ako post-process efekt.

02-medium

Vysoké detaily (High)

Až pri nastavení vysokých detailov vyzerá Battlefield 3 tak, ako si to predstavovali vývojári. Zvýšila sa detailnosť objektov, čo je viditeľné nielen na budovách, ale aj pri množstve objektov v hre. Vylepšené tieňovanie a vyššia verzia Ambient Occlusion zvyšujú realistickosť prostredia. Náročnosť na výkon celého počítača ale stúpa a pre našu testovaciu zostavu bolo práve toto nastavenie tým maximálnym. 

03-high  

Ultra detaily (Ultra)

Pri ultra detailoch sa aktivuje klasické vyhladzovanie hrán, ktoré prináša ešte jemnejšie prekreslenie detailov. Rovnako obraz vylepšuje pokročilé tieňovanie, ktorého vynikajúci výsledok môžete vidieť napríklad na oknách budov. Pri Ultra nastaveniach je ale náročnosť na výkon systému extrémna a odporúčame tu výkonný štvorjadrový procesor s grafickou kartou vyššej triedy (optimálne GeForce GTX 580).

04-ultra   

Vyhladzovanie hrán

Jednou z najnáročnejších funkcií je vyhladzovanie hrán (Antialiasing). Jej dopad na výkon môže byť pri niektorých grafických kartách veľmi veľký - tu ale záleží od konkrétneho modelu. Vo všeobecnosti sú na tom lepšie výkonnejšie modely s dostatkom vlastnej pamäte.

Pri grafických kartách strednej triedy záleží na šírke pamäťovej zbernice a preto môže byť vplyv nastavenia rozdielny napríklad pri GeForce GTX 460, ktorá je dostupná vo viacerých verziách. Vyhladzovanie hrán ale nie je vyslovene nutné zapínať pri monitoroch s menším obrazovým bodom. Typicky to sú 22" monitory alebo 15,6" notebooky s Full HD rozlíšením.

Vyhladzovanie hrán je v hre rišené dvoma spôsobmi. Za prvé to je klasický systém vyhladzovania ako ho poznáme a potom tu je aj vyhladzovanie riešené pomocou Shaderov ako post-process efekt.

aa-off

Pri vypnutom vyhladzovaní hrán sme mali v tejto scéne pomerne slušných 53 fps, čo už stačí na plynulé hranie.

aa-on

Aktivácia vyhladzovania hrán priniesla pokles fps na 38, čo je Battlefield 3 hraničná hodnota pre pocit plynulosti.

Tiene

Pamätáte sa ešte na Doom 3? Vo svojej dobe prelomová hra, ktorá stavala práve na pokročilom tieňovaní a vďaka nemu dokázala zakryť iné nedostatky a priniesla vynikajúcu atmosféru. Tiene sú v hrách veľmi dôležité, keďže dokážu výrazne zvýšiť pocit reálnosti okolitého sveta. 

Battlefield 3 má štyri nastavenia tieňov (Shadows), pričom vplyv na výkon dosahoval pri našej grafickej karte približne 10%. Vizuálny rozdiel je ale v niektorých scénach značný a odporúčame mať túto hodnotu nastavenú minimálne na Medium.

shadow-low

Nastavenie na Low so sebou prináša najmenšie nároky na výkon, zároveň sú ale viditeľné chyby, spôsobené zjednodušeným kódom. 

shadow-medium

Nastavenie na Medium má vo výsledku najjemnejšie tiene, pri ktorých už nie sú viditeľné chyby. Pokles o 3 fps nie je až tak veľké negatívum.

shadow-high

Vysoká kvalita tieňov zvyšuje reálnosť scény, pričom dopad na výkon v porovnaní s nastavením Medium nebol pri našej grafickej karte skoro vôbec badateľný.

shadow-ultra

Ultra detaily pri tieňoch odstraňujú niektoré drobné nepresnosti. Dopad na výkon oproti predchádzajúcemu nastaveniu je minimálny.

Ambient Occlusion

Túto technológiu môžeme zjednodušene označiť aj ako pokročilé tieňovanie. V zásade tu je viditeľné ppridanie jemných tieňov, zvyšujúcich reálnosť danej scény. Tieto tiene sú badateľné hlavne v miestach, kde sa svetla môže dostať o čosi menej kvôli rôznym objektom. 

ao_1-off

Aj pri vypnutom AO je tieňovanie v hre zvládnuté veľmi dobre.

ao_2-ssao

Základné nastavenie AO s označením SSAO prináša intenzívnejšie tiene tam, kde skutočne svetlo nedopadá.

ao_3-hbao

HDAO poskytuje najlepší výsledok, avšak zároveň má aj vyššie nároky na výkon. Tiene sú ešte realistickejšie.

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2022        2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013