CES 2012: Intel Keynote v znamení ultrabookov
Inovácie, inovácie a zasa inovácie. Intel patrí medzi spoločnosti, ktoré tlačia vývoj v IT dopredu a ani na prebiehajúcom CES 2012 tomu nebolo inak. Na svojej prezentácii predstavil niekoľko dôležitých prvkov, ktoré posunú spôsob používania prenosných počítačov. Tešme sa na ešte lepšie ultrabooky.
Na tlačovej konferencii, ktorú viedli Mooly Eden, viceprezident a generálny manažér PC Client Group spoločnosti Intel a Kevin Sellers, vicepreziden Sales and Marketing Group a riaditeľ Advertising and Digital Marketing, sa bolo na čo pozerať. Už pár mesiacov po uvedení celkom nového konceptu prenosného počítača, ultrabooku, ktorý sme prvý krát videli na výstave Computex 2011, prichádza druhá vlna modelov.
CES v znamení Ultrabookov
Na rok 2012 je pripravených viac ako 75 dizajnov ultrabookov od rrozličných výrobcov, a tešiť sa môžeme aj na výkonnejšie riešenia postavené na tretej generácii Intel Core procesorov. Tá by mala byť do ultrabookov osádzaná už od jari tohto roku. Novinkou je aj prvý ultrabook s dedikovanou grafickou kartou od NVIDIE. ThinkPad T430 bude poskytovať slušný výkon aj pri 3D aplikáciách a hrách. Dostupný bude s SSD diskom alebo 1 TB dátovým úložiskom.
Nielen dizajn a výkon, ale i bezpečnosť je dôležitá pre väčšinu používateľov, ktorí chcú chrániť svoje osobné dáta i majetok. V spolupráci so spoločnosťou MasterCard sa podarilo dosiahnuť jednoduchší proces platenia bankovými kartami MasterCard pri použití zariadení typu ultrabook.
Najviditeľnejšie inovácie samozrejme prináša zmena dizajnového návrhu. Nové ultrabooky tak budú ešte tenšie a ľahšie. Miniaturizácia jednotlivých komponentov pokračuje, a tak displeje a vnútorné komponenty bude možné inštalovať do ešte menších šasi a dosiahnuť tak vyšší faktor mobility aj pre výkonnejšie zariadenia.
Intel oznámil minulý rok fond v hodnote 300 miliónov dolárov, aby urýchlil redizajnovanie základných dosiek, chladenia a ďalších komponentov, aby tak urýchlil vývoj a umožnil masovú výrobu ultrabookov za prijateľnejšie trhové ceny.
Ešte tenšie a mobilnejšie
Zatiaľ čo bežný koncept notebooku počíta s relatívne hrubým LCD displejom s LED podsvietením a tradičným formátom komponentov, napríklad doskou so socketom pre procesor, koncept ultrabooku sa snaží celkovú hrúbku zariadenia stlačiť pod hranicu 18 mm.
Tenšie displeje a návrh dosky s procesorom priamo osadeným na jej PCB, spoločne s tenšou batériou a pevným diskom či SSD výrazne pomáha tento cieľ dosiahnuť. Nové ultrabooky tak budú ľahšie, tenšie a mobilnejšie. Displeje budú v tomto roku na ultrabookoch aj väčšie, očakávame uvedenie ultrabookov so 14 a 15” uhlopriečkou.
Tradičný koncept ovládania notebooku pozostáva z dvoch základných súčastí, a to klávesnice a myši, respektíve touchpadu. Intel však chce dosiahnuť vyššiu interakciu ovládania ultrabooku, a i nedávna štúdia potvrdila doplnkové dotykové senzory ako užitočné pre ovládanie takýchto zariadení, ktoré by malo byť viac intuitívne. Nový koncept spoločnosti Intel obsahuje priehľadný panel osadený pri klávesnici v oblasti touchpadu.
Jeho využitie je podobné ako pri bežnom touchpade, s tým rozdielom, že svojimi rozmermi pokrýva celú šírku ultrabooku a je priehľadný. Po zatvorení ultrabooku sa panel premení na dotykový displej a zariadenie je tak možné používať aj v zatvorenom stave. Okrem zobrazovania užívateľsky voliteľných tiles rozhrania Metro, implementovaného v OS Windows 8 umožňuje napríklad aj čítanie RSS správ, mailov, alebo prehliadanie internetových stránok.
Ovládajte hlasom
Dotykom sa však ovládanie nekončí. Intel plánuje pridať možnosti intuitívneho hlasového ovládania, založenej na technológii Nuance Dragon, optimalizovanej pre Intel architektúru. Dostupnosť tejto inovácie očakávame ešte v tomto roku. Podporovaná by pritom mala byť široká paleta jazykov, a dúfame, že ich počet budeme rátať v desiatkach. Aspoň v bližšej budúcnosti. Eden poodhalil aj výskum technológie, ktorá pre ovládanie počítača využíva gestikuláciu, podobne ako to už dnes poznáme napríklad v prípade Microsoft Kinect.
Na apríl tohto roku chystá Intel kampaň s názvom “Nová éra komputingu” pre kategóriu ultrabookov. Sellers predstavil ukážku kreatívneho prístupu Intel pre túto kampaň, ktorá zasiahne všetky nástroje marketingu, vrátane sociálnych médií, online reklamy, TV i printu.