Menu

Testovali sme hernú myš SteelSeries Rival 500

Dostali sme sa do doby, kedy už takmer každý herný žáner má svoj typ myši. Hráči FPS ocenia rýchlu trojtlačidlovú myš s kvalitnými spínačmi viac, ako ergonomicky tvarovaný model s pravou bočnicou posiatou tlačidlami, určenou skôr pre priaznivcov RTS a RPG žánrov. No a svoje požiadavky má aj MOBA/MMO pieskovisko. Svoju lopatku do neho strčil aj SteelSeries v podobe hernej myši Rival 500.

Séria herných myší Rival je už celkom košatá a zasahuje široké spektrum hráčov. Orientuje sa v nej celkom jednoducho, čím vyššie číslo, tým prepracovanejší a prirodzene aj drahší model. Hoci číslovka 500 je od 700 dosť ďaleko, cenovo to až taký veľký rozdiel nie je. Našťastie Rival 500 za vlajkovou loďou SteelSeries Rival 700 zaostáva len málo aj v ostatných parametroch.

Značiek, ktoré ponúkajú náradie pre hráčov v posledných rokoch pribudlo a ponuka je v mnohých prípadoch veľmi špecifická. Veď stačí kvalitný senzor s čo najväčším rozlíšením, rýchly procesor, dobrá ergonómia a samozrejme LED podsvietenie.  A nejaký ten viac či menej užitočný zlepšováčik, ktorý nás odlíši od konkurencie. A je to, recept nevyzerá nijak zložito. Avšak SteelSeries nie je na trhu s hernými perifériami žiadny nováčik, pôsobí tu už vyše pätnásť rokov a o bohatých skúsenostiach svedčí aj množstvo eSport tímov, ktoré s výbavou od SteelSeries vyhrávajú turnaje. A v nich sa netočia malé peniaze, takže naše očakávania od profesionálneho náradia akým Rival 500 je sú veľké.

Dizajn a konštrukcia

steelseries rival 500 1 steelseries rival 500 2

Domov si myš donesiete v pomerne malej kartónovej škatuli bez možnosti chytiť si ju do ruky. Vyskúšať si ju budete môcť až po vybalení z penového vnútra. Má to svoju logiku, hrať sa predsa nebudete so škatuľou, tak prečo zbytočne investovať do "fancy" balenia. Okrem papierovej dokumentácie sme nenašli už nič navyše.

Pri prvých produktových obrázkoch z uvedenia myši sme nadobudli dojem, že Rival 500 je zbytočne pretvarovaná, tlačidiel v oblasti palca je akosi priveľa a sú nejako čudne usporiadané. Lenže Rival 500 je už od základu navrhnutá pre hranie MOBA/MMO hier, tlačidlá sú pri nich až na prvom mieste a nejaké tie namapované makrá sa vždy hodia. Oblasť palca je doménou tohto typu hier a uvidíme, ako to bude fungovať v tomto prípade. Žiadne nudné pole hranatých tlačidiel sa tu nekoná, takže začínajú rásť aj očakávania v oblasti komfortu.

Z hľadiska konštrukčného spracovania a použitých materiálov nemáme najmenšie výhrady. Diely k sebe príkladne lícujú a okolo tlačidiel sú ponechané dostatočne veľké medzery, aby nedochádzalo k zachytávaniu okrajov tlačidiel o ostatné tlačidlá či prvky krytu. Povrch myši má na dotyk príjemnú zamatovú povrchovú úpravu, obe bočnice sú samozrejme pogumované. Použité plasty vyzerajú pomerne odolne a ani po niekoľkomesačnom intenzívnom používaní nedošlo k viditeľnému opotrebeniu a nezačali sa objavovať „lesklé“ plochy.

steelseries rival 500 6

Aj ergonomicky je Rival 500 spracovaná veľmi dobre, hoci vyhovovať bude len pravákom. Na vysoký chrbát sa dá pohodlne oprieť dlaň, no vďaka tomu, že myš je pomerne krátka a široká (118×78 mm) sa dá dobre ovládať aj končekmi prstov. Najviac však bude vyhovovať hráčom s držaním myši typu „claw“, takže s pokrčenými prstami a dlaňou opretou o chrbát. Tí s menšími rukami budú vedieť prsty aj natiahnuť a položiť na myš celú dlaň, spôsob držania myši je však veľmi subjektívna záležitosť. So 129 gramami sa Rival 500 snaží vyhovieť širokému spektru hráčov, možnosť ďalšieho prispôsobenia hmotnosti závažiami chýba, no pre hráčov FPS bude asi trochu priťažká. Oba boky sú opatrené pomerne tvrdým pogumovaním, to má však výrazný raster, takže je príjemné na dotyk, dáva istotu pri ovládaní prstami a ani pri nekonečných herných či pracovných večeroch sa na nich prsty nepotia a nešmýkajú. Pravý bok je pomerne strmý, takže si niet veľmi kam odložiť malíček, no koncept Rival 500 je trochu iný a malíčkom si budete myš musieť pridržiavať a pôsobiť ním ako protisilou palcu.

steelseries rival 500 8a

Myš sa k počítaču pripája pomocou USB kábla s dĺžkou asi dva metre. Je dostatočne mäkký a ani nám veľmi nechýba tak obľúbené textilné opletenie. Veľmi dobre je vyriešené miesto, kde vstupuje do tela myši, asi dvojcentimetrová gumená priechodka dobre chráni kábel pred zalomením a zároveň je dostatočne pružná, aby neobmedzovala pri pohybe. Dostatočne pružný je i opačný koniec kábla s USB konektorom na ktorom nechýba ani štítok s linkom na stiahnutie ovládacieho softvéru.

Jednou z charakteristických vlastností MOBA/MMO je nadštandardný počet konfigurovateľných tlačidiel. Na Rival 500 sme ich narátali dokopy pätnásť. Toto vysoké číslo sa podarilo dosiahnuť aj bez malej „klávesnice“ na ľavom boku myši, tlačidlá sú rozumne rozmiestnené v zónach dobre dosiahnuteľných prstami. Už len v oblasti dvojice primárnych tlačidiel je ich viac ako na niektorých myšiach na celom tele dohromady. Vedľa ľavého tlačidla sa nachádzajú dve ďalšie, pravé tlačidlo je zo svojej pravej strany olemované tretím. To je až prekvapivo dobre dosiahnuteľné prstenníkom, ale aj prostredníkom, s ktorým stačí len skĺznuť na okraj myši. Štvrté tlačidlo sa nachádza nad skrolovacím kolieskom a primárne slúži pre zmenu rozlíšenia senzora. Prepínať však dokáže len medzi dvoma vybranými úrovňami.

steelseries rival 500 3

Ľavé a pravé tlačidlo sú vyrobené z iného materiálu ako telo myši. Podľa výrobcu by malo ísť o odolnejší plast s vyššou životnosťou. Navyše, pod tlačidlami sa nachádzajú spínače z vlastnej produkcie s výdržou 30 miliónov stlačení. Zatiaľ čo doplnkové tlačidlá kladú na stlačenie veľký odpor a majú veľmi krátke dráhy, primárne tlačidlá majú vyšší zdvih s výrazným dorazom sprevádzaným príjemne znejúcim cvaknutím. Spínače sú komunikatívne, s dobrou odozvou a nie priveľmi hlučné.

Trochu úzke koliesko je stáčateľné, naklápacie a samozrejme podsvietené. Na výber je 16 miliónov farieb a efekty, o ktorých si povieme v časti o ovládacom softvéri. Jeho povrch má nenápadné vrúbkovanie a odpor pri pohybe je nastavený priam ideálne. Pohybuje sa ním ľahko a pritom jeho krokovanie je dostatočne výrazné na to, aby poskytovalo potrebnú spätnú odozvu.

steelseries rival 500 7b

Ešte zaujímavejšou oblasťou je však  ľavý bok myši. Tu sa nachádza ergonomicky veľmi dobre spracované pracovisko palca, ktorý má v dosahu hneď šesť plne konfigurovateľných tlačidiel. Tri z nich sú dostupné aj bez jeho pokrčenia a zároveň sa tu nachádza miesto pre bezpečné uchopenie myši. Ak vám Rival 500 padne presne do ruky, palec sa ocitne na malom pogumovanom ostrovčeku, obklopenom trojicou tlačidiel, stlačenie ktorých je len otázkou mierneho pohybu vpred, nahor a nadol. Pre zvyšnú trojicu tlačidiel posunutú viac dozadu je treba palec pokrčiť alebo sa naučiť stláčať ich kĺbom medzi článkami prsta. Druhá možnosť je efektívnejšia, zvyknúť sa na to dá za pomerne krátky čas. Keď sa dostanete do fázy, že nebudete rozmýšľať nad tým, ktorým smerom a ktorú časť palca treba posunúť, aby ste vyvolali požadované makro stáva sa z Rival 500 sakramentsky efektívny nástroj. Tak aby sme to zhrnuli, ľavá bočnica je z ergonomického i funkčného hľadiska najlepšia spomedzi všetkých myší, ktoré sme testovali.

steelseries rival 500 7

Jedným z unikátnych prvkov výbavy je dvojitá funkcia dvojice spodných tlačidiel. Môžu fungovať ako celkom praktické a dobre dostupné tlačidlá ovládané palcom, no po presunutí malého presuvníka na spodnej časti myši sa uzamknú a nedajú sa stláčať. Vytvoria tak pohodlnú opierku pre palec, zlepšujúcu držanie myši pri rýchlejších hrách. Zvyšuje sa tak univerzálnosť myši, za čo od nás dostáva výrobca veľké plus.

steelseries rival 500 4

Na konci prudko sa zvažujúceho chrbta myši nechýba podsvietené logo výrobcu a v spodnej časti vymeniteľný gumený „nameplate“. SteelSeries umožňuje vďaka 3D modelu, ktorý ponúka na stiahnutie, vytlačiť si vlastnú „menovku“ na myš. Prispôsobenie komponentov a periférií sa stáva v hernom segmente celkom zaujímavou témou a je dobré, že SteelSeries myslel aj na takýto detail. Na najbližšom turnaji si tak so spoluhráčom už svoju myš nepomýlite.

steelseries rival 500 9

Spodná časť je pomerne jednoduchá a dominujú jej tri veľké podložky. Najmä tá v prednej časti myši je nadštandardne veľká, nechýba ani taký detail, ako sú zárezy v dne myši, uľahčujúce oddelenie podložiek bez toho, aby došlo k poškodeniu ich okrajov. Tie sú mimochodom mierne zošikmené, takže sa nebudú zachytávať o textilné podložky a myš sa rýchlejšie „zabehne“. Malý presuvník slúži pre vyššie spomenutú deaktiváciu dvojice spodných tlačidiel.

Rival 500 spolieha na optický senzor PixArt PMW3360, ktorý patrí medzi to absolútne najlepšie čo aktuálne v hernej myši môžete mať. Rovnaký senzor sa nachádza aj v modeli Rival 700 z rovnakej stajne, prípadne s označením 3366 v myšiach Logitech G502 a G303. V Rival 500 je rozsah jeho rozlíšenia od 100 do fantastických 16 000 CPI. Avšak to nie je všetko, sú aj dôležitejšie vlastnosti. Tak napríklad úplne vypnutie predikcie pohybu, ktoré je pri pravých herných myšiach nevyhnutnosťou. V prípade Rival 500 je možné dokonca predikciu pohybu nastaviť v niekoľkých stupňoch, vďaka čomu je len na hráčovi, do akej miery a či vôbec zvolí vyhladzovanie pohybu kurzora podľa horizontálnej a vertikálnej osi.

steelseries rival 500 10

Rovnako je to aj s akceleráciou. Senzor zvládne akceleráciu do 50g a v ovládacom softvéri si môžete nastaviť aj tento parameter veľmi detailne. Akcelerácia mení rýchlosť pohybu myši v závislosti od toho, ako rýchlo pohybujete myšou po podložke. V ideálnom prípade a pri pravej hernej myši je akcelerácia rovná číslu 1. Pri akejkoľvek rýchlosti pohybu urazí kurzor po obrazovke vzdialenosť úmernú k vzdialenosti o ktorú sa posunie myš po podložke, v závislosti od zvoleného rozlíšenia senzora. Rival 500 umožňuje nastavenie akcelerácie aj decelerácie, takže  jej hodnota môže byť v intervale od ½ po 2. Pri prudšom, alebo pomalom pohybe myši priamo úmerne zvolenému koeficientu zrýchľuje, či naopak spomaľuje svoj pohyb aj kurzor. Rival 500 má túto hodnotu štandardne nastavenú na ideálnych 1,0. Pravoverní hráči sa rozhodne potešia.

steelseries rival 500 11

Polling rate je prednastavený na už nevyhnutných 1000 Hz, takže dáta z myši sa do počítača prenášajú tisíckrát za sekundu a teda každú milisekundu. V prípade hernej myši je to absolútny štandard, zvoliť je však možné aj polling rate na 500, 250 a 125 Hz.

Ovládací softvér

steelseriesengine3 1

Základná stránka ovládacieho rozhrania SteelSeries Engine 3 je rozdelená na tri záložky. V tej prvej nájdete pripojené podporované zariadenia (nemusia to byť len periférie od SteelSeries, rozumie si napríklad aj s klávesnicami herných notebookov od MSI). V tej druhej si môžete vytvoriť knižnicu hier a každej hre priradiť vlastný profil s nastaveniami Rival 500. Nemusíte sa tak trápiť s výberom profilu, jednoducho stačí spustiť hru a myš sa už prispôsobí. Ešte ďalej zachádza záložka Gamesense.

steelseriesengine3 7 steelseriesengine3 8

V podporovaných hrách (zatiaľ len v troch; CS:GO, Dota 2 a Minecraft) myš dokáže skutočne zaujímavé veci. Tak napríklad v CS:GO farba podsvietenia skrolovacieho kolieska a loga myši môže identifikovať zostávajúce zdravie, náboje v zásobníku alebo počet headshotov, v prípade dosiahnutia kritickej alebo požadovanej hranice sa podsvietenie rozbliká. V Minecrafte koliesko zmenou farby nahrádza kompas, v Dote trebárs Respawn timer. Možností je kvantum a veľa drobných detailov dokáže poskytnúť výhodu v napätých herných súbojoch. A fakt to nie je taká blbosť, ako sa na prvý pohľad zdá. Chcelo by to už len širšiu podporu hier, snáď sa časom dočkáme ďalších, no tempo je zatiaľ veľmi pomalé. SteelSeries našťastie uvoľnil Gamesense SDK, takže v prípade záujmu si môžete napísať aj vlastný herný profil.

steelseriesengine3 2 steelseriesengine3 3

Konfigurácia myši sa vmestila do jedného okna a dá sa povedať, že je celkom prehľadná. Nastavenie vlastností senzora prebieha v pravom stĺpci, tlačidlá sa konfigurujú v tom ľavom a medzi nimi je umiestnený schematický obrázok myši, na ktorom si nadefinujete napríklad aj podsvietenie loga a kolieska. Možností podsvietenia je ako inak kvantum, okrem 16,8 milióna farieb aj niekoľko svetelných a plne prispôsobiteľných efektov a možnosť zjednotiť podsvietenie s ďalšími podporovanými zariadeniami.

steelseriesengine3 5

Konfigurácia tlačidiel je jednoduchá, stačí si vybrať tlačidlo a priradiť mu funkciu zo zoznamu. Prípadne si nahrať špecifické makro a upraviť ho pomocou prehľadného editora. Na koniec sme si nechali ešte jeden netradičný prvok výbavy, ktorým je vibračná odozva. Rival 500 môžete naučiť, aby zavibrovala pri stlačení konkrétneho tlačidla, alebo ak sa úroveň zdravia vášho hrdinu dostane napríklad pod 20%. Na výber je z desiatich vzorov vibrácií od dlhých po krátke, od jemnejších až po výrazné.

steelseriesengine3 4 steelseriesengine3 6

Spomedzi všetkých podnetov dokážeme reagovať najrýchlejšie na hmatovú odozvu a myš vďaka nej dokáže ušetriť nejaké tie milisekundy. Možno nebudú a možno budú rozhodujúce, závisí to len od toho, ako vážne to s eSports a progamingom myslíte. Pre hardcore hráčov sú to všetko len drobné detaily navyše, amatérom však môžu poskytnúť výraznejšiu výhodu. Myš môže zavibrovať aj zvolený čas po stlačení niektorého tlačidla, takže dokáže upozorniť napríklad aj na blížiaci sa respawn.

Pohodlie používania myši je veľmi vysoké, ergonómia je síce veľmi subjektívna záležitosť, v našom prípade sa SteelSeries trafil do čierneho a ani po niekoľkých hodinách hrania myš ruku neunavovala. Optický senzor je veľmi presný, neuskakuje ani na tvrdších povrchoch a vďaka nulovej akcelerácii a predikcii pôjde kurzor či zameriavač na monitore presne tam, kam samotná myš po podložke.

Univerzálny nástroj

V SteelSeries si na Rival 500 dali záležať a vytvorili tak zdatného konkurenta vyššiemu modelu Rival 700. Je flexibilnejší, ergonomicky vydarenejší a ak nepotrebujete displej, hlavný ťahák vyššieho modelu, je cenovo výhodnejším riešením. To bohužiaľ neznamená, že aj lacným a v obchode budete musieť vytiahnuť z vrecka bez jediného centu rovných 90 EUR. Za svoje peniaze však dostanete vyvážený nástroj na hry i prácu, ergonomicky vyhovujúci priemerne veľkej ruke, so skvelo spracovanou ľavou bočnicou a špičkovým optickým senzorom.

steelseries rival 500 5

Možnosti konfigurácie sú takmer nekonečné a s pätnástimi tlačidlami, plnofarebným podsvietením a desiatkou vibračných vzorov sa môžete hrať do sýtosti. Rival 500 sa dá prispôsobiť širokému spektru hier, aj keď pre hráčov FPS bude príliš ťažká a zložitá. V MOBA svete sa však bude cítiť ako ryba vo vode a užijú si ju aj hráči RPG a RTS žánrov.

gold small

SteelSeries Rival 500
CENA: 89,99 EUR
+-
Spracovanie a ergonómiaMálo titulov
Vibračná odozvav Gamesense
KonfigurovateľnosťRýchle prepínanie medzi
Kvalitný optický senzoriba dvoma úrovňami CPI
Kvalita prevedenia95
Ergonómia a výbava94
Konfigurácia a SW93
Snímač95
Cena/hodnota86
HODNOTENIE: 93/100
Pohodlná myš s presným optickým senzorom prináša okrem veľmi dobrej ergonómie aj zopár vychytávok, napríklad vibračnú odozvu a uzamykateľné tlačidlá. Rival 500 prináša kopu možností, ktoré ju robia univerzálnu pre viacero žánrov.

Za poskytnutie testovacej vzorky ďakujeme spoločnosti:

steelseries logo

Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.



Antispamová kontrolaJoomla CAPTCHA
návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2017       2016       2015       2014       2013