Testovali sme SUPER grafiku ASUS
- Napísal(a) Matúš Paculík
- Zverejnené v Hardvér
- Čítať 6434 krát
- veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma
- Tlač
Geforce RTX 2070 Super je v prevedenú od Asus stále skvelou voľbou pre náročného hráča.
Písať o rok starom GPU je tak trochu neobvyklé, no s ohľadom na súčasný stav trhu a vývoj možností týchto čipov však stále dáva zmysel. Po prvý krát sme videli modely RTX 2060, 2070 a 2080 Super začiatkom júla v roku 2019, teda približne trištvrte roka po uvedení prvých kariet prelomovej série GeForce RTX.
Ak by sme sa posunuli o dekádu dozadu, bola by situácia úplne odlišná. No séria RTX grafických kariet je stále v podstate bezkonkurenčná v mnohých pohľadoch, teda presnejšie v pohľadoch na obrazovky monitora. Ich hrubý výkon je totiž na takej úrovni, že sa súboj z počtu snímok za sekundu presunul k tomu, ako dokážu zobraziť moderné hry.
V tomto smere je Nvidia priekopníkom, ktorému mohol raytracing zlomiť väz. V skutočnosti to bol veľmi riskantný krok, keďže firma prišla s veľmi odvážnou cenou a minimom hier, ktoré by dokázali nové možnosti kariet aj reálne využiť. Hráči si tak museli počkať na prvé viditeľné vylepšenia a stále nie je pravidlom, že aj každá nová hra ich vôbec podporuje. V našej recenzii sa preto nepozrieme len na samotnú kartu a jej výkon v hrách, ale veľká časť bude venovaná možnostiam a funkciám, ktoré ponúka.
Dokonalá karta
Nami testovaná karta patrí k tomu lepšiemu, čo má Asus v ponuke. Úprimne, pri tejto investícii by sme určite siahli po takomto modeli, nakoľko referenčný dizajn je síce účinný, no opozeraný a nie veľmi zaujímavý. V skrinke si pripravte voľné dva sloty, čo je už dlhú dobu štandardom. Samotné rozmery PCB nie sú prehnané, aj keď určite nie najmenšie. Do našej stredne veľkej skrinky sme však kartu vmestili bez najmenších problémov.
Použitý chladič je dostatočne masívny, prikrytý plastovým krytom a vybavený dvojicou špeciálnych ventilátorov. Asus ich dizajn označuje ako Axial-tech ventilátory, ktoré vďaka väčšej ploche lopatiek a ich špecifickému tvaru dokážu efektívnejšie smerovať prúd vzduchu na rebrá pasívnej časti chladiču. Kovová časť so šiestimi masívnymi heat-pipe trubicami má veľkú plochu, väčšiu, akú poskytuje väčšina konkurencie.
Samozrejmosťou je úplne tichá prevádzka, pokiaľ teplota jadra nedosiahne 55 stupňov. Až po tejto hranici sa zapínajú samotné ventilátory, samozrejme s automaticky ovládanou rýchlosťou otáčok. Tu nemáme čo vytknúť, výrobca sa s chladením popasoval ukážkovo a karta bola veľmi tichá aj počas niekoľkohodinového testovania. Teploty sa pritom vyšplhali na približne 74 stupňov počas hrania graficky náročných hier v 4K rozlíšení a pri práci v systéme boli ventilátory vypnuté. Karta je teda lepšia, ako referenčné riešenie od Nvidie.
Firma pri jej výrobe používa technológiu Auto-Extreme, čo je vlastne pokročilý automatizovaný výrobný proces s kompletným spájkovaním v jedinom kroku. Znižuje sa tak tepelné namáhanie súčiastok a odstraňuje nutnosť použitia drsných čistiacich chemikálií. To má za následok menší dopad na životné prostredie a nižšiu spotrebu elektrickej energie. Každý jeden kus karty prechádza špeciálne navrhnutým 144 hodinovým overovacím programom, pri ktorom je karta testovaná počas reálnej prevádzky. Testujú sa všetky jej parametre pri najobľúbenejších hrách ako je Fortnite či Overwatch a nechýba ani poriadna záťaž v teste 3DMark.
GeForce RTX 2070 Super je založená rovnakom generácii GPU ako RTX 2070 – Turing. Rozdiely tu samozrejme sú, či už z pohľadu počtu CUDA jadier (2560 namiesto 2304), SM jendotiek (40 namiesto 36), vyšší je počet texturovacích jednotiek, L1 vyrovnávacia pamäť, vyššie sú pracovné frekvencie a bohužiaľ aj nároky na energiu. Zo zdroja preto potrebuje dvojicu káblov, jeden 8-pin a jeden 6-pin. Výrobca odporúča kvalitný 650-wattový zdroj.
Osem gigabajtov rýchlej GDDR6 pamäte stačí aj pre hranie v 4K rozlíšení, no maximom je až 7680 x 4320 bodov. Obrazové výstupy sú tu štyri, jeden HDMI verzie 2.0b a trojica DisplayPort vo verzii 1.4. Pri iných kartách môžete nájsť aj doplnkový USB Type-C konektor, nám ale vôbec nechýbal. Celá zadná strana karty je spevnená kovovou platňou, ktorá zabraňuje poškodeniu PCB pod hmotnosťou samotnej karty (ako sme už spomínali, samotný chladič je pomerne masívny).
Ku karte si určite nainštalujte doplnkový softvér GPU Tweak II, ktorý nájdete na stránkach výrobcu. Nie je to síce nutné a karta funguje bez problémov aj len s ovládačmi. No aplikácia vám umožní jednoduché pretaktovanie, presnejšie zvýšenie pracovných frekvencií jadra, pamäti a aj úpravu napätia. Zároveň máte k dispozícii monitorovanie a detailnú úpravu správania sa ventilátorov. V základnom režime (tu označený ako Gaming Mode) pracuje jadro na frekvencii 1605 Mhz, respektíve 1770 MHz pre Boost. OC režim zvyšuje frekvencie na 1635 MHz, respektíve na 1800 Mhz pre Boost.
Teplota karty je skutočne nízka aj počas hrania náročných hier. Celý systém chladenia sa Asusu podaril.
Je ray tracing už využiteľný?
Revolučné novinky pre hráčov počítačových hier prichádzajú len raz za niekoľko rokov. V roku 2001 sme sa po prvý krát mohli kochať nad realisticky stvárnenou vodou vďaka Pixel shaderom, čo bol prvý výrazný posun od rozmazaných kociek. O necelých šesť rokov neskôr prišla najväčšia revolúcia, vďaka ktorej nás dnes hry trápia hroznými HDR efektami, ale aj tešia dokonalejšou vodou, reálnejšie spracovaným povrchom a rôznymi efektami.
Poslednú významnú zmenu sme zažili pred desiatimi rokmi a odvtedy nám hry ponúkajú len detailnejšie objekty, vyššie rozlíšenia a komplexnejšie scény. Vďaka úspešnej optimalizácii sa časť pôvodne exkluzívnych technológií nakoniec dostala aj do smartfónov a tabletov. Práve preto si dnes môžeme skrátiť nudnú cestu autobusom hraním graficky pekných hier – kedysi prémiové grafické čipy za stovky eur sa stali základom pre dnešnú mobilnú technológiu.
Dokonalé odrazy svetla, skutočne pôsobiace tiene a svet, ktorý konečne nepôsobí umelo. Na ray tracing v hrách sme čakali desiatky rokov a na jeho masívne rozšírenie si ešte nejaký čas počkáme. Musíme byť úprimní a preto naša kritika smeruje k Nvidii, ktorá by mala vo svojom ťažení za lepšou a lepšou grafikou v hrách ešte pritvrdiť. Dostupné tituly s podporou ray tracingu sa stále rátajú len na desiatky, navyše už sme v dobe, keď túto jedinečnosť ukradnú nové generácie herných konzol od Microsoftu a Sony.
Ak si však spustíte aspoň jednu z podporovaných hier, tak uznáte, že ste svoje peniaze investovali dobre. GeForce RTX karty sú pre ray tracing priamo navrhnuté a ich čip obsahuje špeciálnu časť, určenú na nový druh výpočtov. Tie sú veľmi náročné, keďže pre každý lúč svetla musia správne určiť jeho chovanie na konkrétnom povrchu. Zjednodušene, úlohou je správne zobraziť odrazy svetla na dreve, vode, skle, či kove.
Aké hry si teda môžete na svojej RTX karte zahrať s ray tracingom? Medzi tie prvé patrí dnes už legendárne Metro Exodus a Shadow of the Tomb Raider. Tieto dve hry nám ukázali možnosti vylepšenia grafiky a boli vlastne jediným dôvodom pre kúpu prvej generácie RTX kariet. Za ten čas nám pribudol skvelý Battlefield V, CoD: Modern Warfare, Control, či pre pamätníkov dokonalý Quake II RTX. Rozdiely v grafike si môžete pozrieť na fotografiách nižšie a treba uznať, že ray tracing za to stojí.
Ray tracing dokáže oživiť aj takú hru, akou je Minecraft.
DLSS 2.0
Tensor jadrá v RTX grafických čipoch majú univerzálne využitie, napríklad aj pre vyhadzovanie hrán využívajúce umelú inteligenciu a strojové učenie. Nvidia aktuálne používa už druhú generáciu svojej technológie s označením DLSS (Deep Learning Super Sampling). Jej podstatou je práca s obrazom v nižšom rozlíšení ako je hráčom zvolené, čo samé o sebe zvýši snímkovaciu frekvenciu.
Chýbajúce dáta doplní grafická karta s pomocou umelej inteligencie, využívajúce Tensor jadrá v grafických čipoch kariet GeForce RTX. Výsledok by mal byť teda rýchlejší, v kvalite blížiacej sa zvolenému rozlíšeniu. Predstavy Nvidie sú v tomto smere teda zaujímavé hlavne pre majiteľov základných kariet série RTX, ktorých výkon je v 4K rozlíšení nedostatočný. V realite by tak aj základná GeForce RTX 2060 mohla pri niektorých hrách s ray tracingom zvládnuť vyššie, ako len Full HD rozlíšenie.
Rozdiel v kvalite je častokrát nepostrehnuteľný, čo však pocítite, je vyššie fps.
Pri prvej implementácii sa Nvidia učila za pochodu, takže výsledky neboli vždy úplne dokonalé. Mohla za to nutnosť trénovania modelov pre každú konkrétnu hru, bez čoho niekedy nevideli hráči na obrazovke, to očakávali. Bez riešenia v podobe univerzálneho modelu schopného pracovať s akoukoľvek hrou by sa Nvidia s technológiou DLSS nikam neposunula. V druhej generácii sa zmenil princíp fungovania, keďže karta už nepracuje len s jednou snímkou, ale analyzuje hneď niekoľko snímok za sebou. To má pomôcť odstrániť zobrazovaniu artefaktov a vylepšiť obraz lepšou ostrosťou.
Model pre použitie v hrách je už z veľkej časti univerzálny a na výber sú tri režimy fungovania zamerané na kvalitu a rýchlosť, kedy dokáže zvýšiť kvalitu z Full HD rozlíšenia až na 4K. Bohužiaľ, samotnú technológiu nemožno použiť v každej jednej hre, musí ju tam implementovať samotný vývojár. Zoznam hier tak nie je veľký, počíta sa na desiatky a postupne rastie. Dôvodov pre nutnosť implementácie je hneď niekoľko, či už nutnosť pracovania s pohybovými vektormi, alebo prístup k viacerým snímkam súčasne.
Stále však ostáva otázka, či použiť technológiu DLSS alebo si len jednoducho zvýšiť rozlíšenie. Nvidia totiž tvrdí, že v niektorých prípadoch by mal byť výsledok s použitím DLSS lepší, ako nastavenie cieľového rozlíšenia. Bude tak záležať od konkrétnej hry a samotného hráča, čo uprednostní. Pri našich testoch s GeForce RTX 2070 Super však použitie DLSS v niektorých prípadoch znamenalo rozdiel medzi hrou na hranici plynulosti a hrou úplne plynulou.
Tam, kde je táto funkcia implementovaná, je výsledok skutočne zaujímavý.
Pomôže aj pri enkódovaní
Súčasná generácia RTX kariet ide výrazne ďalej, ako len k vyšším hodnotám fps. Okrem už spomínaného vylepšovania grafiky a znižovania nárokov na výpočtový výkon sú možnosti novej architektúry pripravené pomôcť aj tvorcom obsahu, či už tým, ktorí tvoria v 3D programoch, alebo tým, ktorí sa hrajú, kým sa ostatní na nich pozerajú.
Prepracovaný enkodér obrazu je v zásade o komprimácii obrazu. Čím väčšie je rozlíšenie obrazu, tým väčšie sú nároky na kompresiu pre dosiahnutie požadovanej kvality a veľkosti. To isté platí pre počet snímok za sekundu. A kým si chvíľkové zníženie kvality obrazu v zápale sledovania hry divák možno ani nevšimne, tak pravidelné sekundové zníženie hodnoty fps už predstavuje problém.
Celá séria RTX 20 je vybavená rovnakým enkodérom NvEnc v jeho šiestej generácii, podporujúceho 8K rozlíšenie pri 30 snímkach za sekundu. Je samostatnou časťou, nezávislou od zvyšku architektúry. Je preto jedno, či je grafická karta vyťažená len na desatinu výkonu, alebo na 90 percent. Enkódovanie bude vždy plynulé a najslabším miestom sa tak stáva rýchlosť vášho disku a internetového pripojenia.
Vylepšená verzia enkodéru má význam aj v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Pri rovnakom dátovom toku totiž dokáže vytvoriť vyššiu kvalitu obrazu a záťaž procesoru pre enkódovanie je len na úrovni 1,5 percenta. Pritom čisto softvérové enkódovanie pri hraní hier spotrebuje až tretinu výkonu bežného procesora.
Od hráča je potrebné len to, aby v nastaveniach svojej aplikácie zvolil správny enkodér. Napríklad pre OBS Studio treba v časti „Output“ vybrať pri položkách „Encoder“ možnosť „Hardware (NVENC)“. Samozrejme si treba skontrolovať aj hodnoty pre rozlíšenie, fps a Bitrate. Enkodér má svoje dodatočné nastavenia, pričom Nvidia odporúča pre karty série RTX 20 zmeniť nastavenie z „Max Quality“ na „Quality“, nakoľko samotné úpravy ktoré používa Nvidia sú lepšie ako tie, ktoré ponúka OBS Studio.
Oplatí sa kúpiť?
Najlacnejšia GeForce RTX 2070 Super stojí niečo cez 520 eur, čo je v súčasnej dobe zaujímavá cena. Nami testovaný Asus je drahší, zaslúžene. Jeho cena je mierne nad hranicou 600 eur, pričom za svoje peniaze dostanete nielen veľmi dobre zvládnutý chladič, ale aj záruku bezproblémového fungovania. Firma si totiž dáva záležať na výstupnej kontrole kvality a karty aj adekvátne zaťažuje pred zabalením do krabice.
Určite je lepšou voľbou ako modely RTX 2070 a 2080 z predchádzajúcej generácie, ktoré je však už skoro nemožné kúpiť. Z pohľadu náročnejšieho hráča je optimálnym riešením, keďže má dostatok výkonu, aby zvládla množstvo moderných hier aj v 4K rozlíšení. V tomto smere je teda lepšou voľbou v porovnaní s RTX 2060, ktorá je len takou malou ochutnávkou ray tracing možností.
Pre majiteľov kariet série GTX 1070 a slabších je stále dobrou voľbou, ten nárast výkonu nie je vôbec malý a hlavne v 4K rozlíšení môže byť rozdielom medzi tým, či si hru užijete na plných detailoch, alebo nie. Škoda, že Nvidia sa viacej nesnaží v propagovaní ray tracingu, lebo počet dostupných hier je malý aj skoro dva roky po uvedení prvej RTX karty. Uvidíme, ako sa situácia zmení po príchode novej generácie herných konzol.
ASUS Dual GeForce RTX 2070 SUPER EVO 8GB GDDR6 | |||||||||
CENA: 620 € | |||||||||
+ | - | ||||||||
Stále vysoký výkon | Cena | ||||||||
Tiché a účinné chladenie | |||||||||
Množstvo funkcií | |||||||||
Dobrý softvér | |||||||||
Kvalita prevedenia | 95 | ||||||||
Hlučnosť | 95 | ||||||||
Spotreba | 80 | ||||||||
Technológie | 100 | ||||||||
Cena/výkon | 80 | ||||||||
HODNOTENIE: 90/100 | |||||||||
Skvelá grafická karta určená pre náročnejšieho hráča počítačových hier. Má dostatok výkonu pre mnoho hier aj v 4K rozlíšení a veľa pokročilých grafických funkcií na čele s ray tracingom. Bonusom je vynikajúca konštrukcia s tichým a účinným chladením. | |||||||||
Grafickú kartu ASUS Dual GeForce RTX 2070 SUPER EVO 8GB GDDR6 nájdete v ponuke eshopu alza.sk
Za poskytnutie testovacej vzorky ďakujeme spoločnosti:
Na čom testujeme
Grafické karty testujeme na našej novej zostave založenej na platfome Intel. Štvorjadrový procesor Core i7-6700K a základná doska Gigabyte Z170X Ultra Gaming je doplnená o 16 GB DDR4 pamäte a rýchly systémový SSD disk od Intelu. Systém je Windows 10 Pro v 64-bit verzii so všetkými dostupnými aktualizáciami. Digitálny zdroj s príkonom 860 W zvládne aj trojicu hladných grafík. V grafoch nájdete aj výsledky z našej druhej zostavy, ktorá reflektuje cenovo dostupné počítače a používame ju pri testoch grafík nižšej a strednej triedy. Má úsporný 4-jadrový procesor Intel Core i5-7400T a cenovo dostupnú dosku od Gigabyte s čipsetom B250. Vybavená je 16 GB pamäti a základným SSD diskom.