Menu

GeForce GTX 650 Ti vám rozpočet nenabúra

Za 140 eur chce NVIDIA ponúknuť grafickú kartu, ktorá zvládne novšie hry aj vo Full HD rozlíšení. Karta je malá, energeticky nenáročná a v referenčnej verzii prekvapivo tichá.

Nástup grafických kariet s jadrom Kepler je netradične pomalý. Keď sme sa s prvou kartou zoznamovali v marci tohto roku, nepredpokladali sme, že nižšiu strednú triedu uvedie NVIDIA až po prázdninách. Vo svete grafických kariet je tento krok dosť netradičný a až do augusta boli na trhu len High-end Keplery v podobe modelov GTX 670 / 680 a 690.

Až v auguste NVIDIA uviedla skvelú, ale pre bežného konzumera stále drahú GeForce GTX 660 Ti. V septembri nasledovala dvojica GTX 660 a 650, tento mesiac sa pozrieme na najnovší prírastok v rodine Keplerov – GeForce GTX 650 Ti. Ak sa pýtate prečo sme nespomenuli sériu GeForce GT 610/620/630, tak je to z jednoduchého dôvodu. Tieto Low-end karty sú len mierne upravené modely z minulej generácie a majú jadro založené na staršej architektúre Fermi.

Takéto recyklovanie nie je nové a v konečnom dôsledku ani zlé (za ušami má rovnako NVIDIA ako aj AMD). V tejto výkonnostnej kategórii nejde o najnovšie grafické efekty, keďže celkový výkon kariet na to nemá. Veci ako TXAA alebo PhysX by boli nepoužiteľné aj keby sa siahlo po jadre Keplera. Dimenzovaný výkon jednoducho nepustí a firmy sa len snažia z upadajúceho trhu vyťažiť maximum.

pic1

Bojuje proti HD 7770

Novinka nevychádza z pomalšej GeForce GTX 650, ale berie si základy výkonnejšej GeForce GTX 660. Medzi touto dvojicou kariet bol dosť výrazný výkonnostný rozdiel, z čoho profitovalo konkurenčné AMD. NVIDIA svoju novinku preto mieri na Radeon HD 7770 a čiastočne si trúfa aj na výkonnejší Radeon HD 7850.

Tomu zodpovedajú aj aktuálne ceny spomínaných grafických kariet. GeForce GTX 650 Ti začína s cenou na približne 135 eurách za verziu s jedným gigabajtom pamäti. Raz taká kapacita vás bude stáť minimálne o 25 eur viac. Radeon HD 7770 začína s cenou na približne 117 eurách, za výkonnejší Radeon HD 7850 s jedným gigabajtom pamäti dáte zhruba 175 eur, za dvoj-gigabajtovú verziu skoro 200.

tabulka

Parametre jadra

Karty série GeForce GTX 650 Ti vychádzajú z výkonnejšieho modelu GTX 660. Jadro preto nesie zhodne označenie GK106 a je vyrobené modernou 28 nanometrovou architektúrou. Počet Stream procesorov vychádza zo samotnej architektúry v podobe SMX blokov.

Tu každý jeden blok obsahuje 192 shaderov a 16 texturovacích jednotiek. Jadro GK106 v základe obsahuje 5 blokov, v prípade kariet GTX 650 Ti je jeden z blokov deaktivovaný. To vo výsledku dáva 768 stream procesorov (CUDA jadier), 64 texturovacích a 16 ROP  jednotiek.

Pre porovnanie, GeForce GTX 650 má len dva SMX bloky, čo dokopy dáva 384 stream procesorov a len 32 texturovacích jednotiek. Výkon tejto karty je preto výrazne nižší a dosahuje len približne 60% výkonu nami testovaného modelu. Pri kúpe si preto dajte dobrý pozor, dvojica písmeniek Ti je pre výkon zásadná.

Referenčné frekvencie sú pre jadro stanovené na 925 MHz, pre GDDR5 pamäť to je 5,4 GHz. Aj keď je Kepler známy pre technológiu dynamického pretaktovania Boost, tu ju nenájdeme. Jadro si preto drží svoje maximum až pokiaľ ho používateľ manuálne neupraví.

gpuz

Referenčné prevedenie

Na test sa nám do redakcie dostala karta v referenčnom prevedení priamo od výrobcu. Na prvý pohľad pôsobí nenápadne a zaradili by sme ju skôr do kategórie Low-endu. Samotné PC totiž nijako nepresahuje dĺžku PCIe slotu a použitý chladič je tiež z tých kompaktnejších. Obsahuje rozmerovo neveľký hliníkový chladič, ktorý je priamo napojený na jadro.

Chladí ho jeden ventilátor, ktorého hlučnosť je veľmi nízka aj pri dlhodobejšom hraní náročných hier. V prípade bežnej práci v systéme nie je kartu skoro vôbec počuť, keďže si vie podľa potreby znížiť pracovné frekvencie na zlomok tých maximálnych. Karta si nevystačí s napájaním cez PCIe port a pre korektné fungovanie potrebuje zapojený jeden 6-pin konektor napájania. Čo sa týka obrazových výstupov, náš referenčný model obsahoval dvojicu DVI konektorov a jeden mini HDMI pre prepojenie k PDP alebo LCD televízoru.

pic3

V obchodoch sú už teraz dostupné modely od viacerých výrobcov, vybavené lepších chladením, prípadne komplexne prepracované. Nie je nijak výnimočné naraziť na komplexne prepracované PCB. Tieto karty sú navrhnuté s ohľadom na možnosť pretaktovania, prípadne sa dodávajú už priamo pretaktované od výroby.

V závislosti od použitého chladenia a samotného a samotného jadra sa líšia maximálne pracovné frekvencie. Pri tých najlepších kúskoch je možné dosiahnuť slušných 1200 MHz, v prípade bežného chladenia ale neodporúčame výraznejšie prekračovať hranicu jedného gigahertzu.

pic2

Ako testujeme?

Pre grafické karty strednej triedy sú najdôležitejšie testy vo Full HD  rozlíšení 1920×1080 bodov. Karty sme testovali aj v extrémnom rozlíšení, s ktorým nenájdeme ich slabé miesta. Bežný monitor sme preto nahradili profesionálnym riešením, ktoré pri uhlopriečke 27 palcov dokáže zobraziť rozlíšenie až 2560×1440 bodov. Tu sa už prejavia limity vo výkone jadra, ako aj návrhu celej karty.

Srdcom našej testovacej zostavy sa stal štvorjadrový procesor rodiny Intel Core i7-920, schopný súčasne spracovať až osem vlákien. Nie je to teda žiadny extrémny model, s ktorým by sa dali trhať rekordy, ale klasický zástupca vyššej triedy s výkonom bohato postačujúcim aj pre náročného hráča.

Osadili sme ho do profesionálnej dosky ASUS, doplnili o 9 GB DDR3 pamäte na 1600 MHz, osadili grafickú kartu a nainštalovali operačný systém Windows 7 Home Premium v 64-bit verzii.

Je hodná kúpy?

Zatiaľ posledná karta zo série GeForce 600 dopĺňa celý rad a konkurencii nechce nechať konkurenčnému AMD žiadnu časť trhu. Svojim výkonom zapadá presne medzi dvojicu GeForce GTX 650 a GTX 660, kde až doteraz vládol konkurenčný Radeon HD 7770.

Ten je novou GeForce jednoznačne prekonaný, aj keď tu jedno nie práve malé ALE. Radeon je o niekoľko desiatok eur lacnejší a pri porovnaní pomeru cena / výkon už novinka od NVIDIE trochu stráca. Používateľ, ktorému ide len čisto o cenu má preto vo výbere jasno.

Kúpa novej GeForce ale nemusí byť len srdcovou záležitosťou. Karta je na svoj výkon v základnej verzii veľmi malá, s rozumnou spotrebou a veľmi malou produkciou tepla. Vhodná je preto aj do menších skriniek, či počítačov konštruovaných pre čo najnižšiu hlučnosť. Je tu aj slušný potenciál pretaktovania a lákadlom môže byť aj plná verzia hry dodávaná ku každej jednej karte.

Poslednou otázkou zostáva či kúpiť jedno alebo dvoj gigabajtovú verziu. Cenový rozdiel tu totiž nie je zanedbateľný. Pri väčšine hier je vplyv druhého gigabajtu pamäti nulový, zmena ale môže nastať pri hrách s textúrami vo vysokom rozlíšení. Dvoj gigabajtová karta je preto lepšou voľbou s ohľadom do budúcna. Otázkou je, či výkon jadra bude ešte za rok či dva dostatočný.

hodnotenie

tip-silver

Batman: AC

batman

Nový Batman NVIDII sadne ako uliaty. GeForce GTX 650 Ti tu konkurenčný Radeon HD 7770 prekonáva s prehľadom a za drahším Radeonom HD 7850 zaostáva len o približne 10 percent. Karta zvláda technológiu PhysX jedine pri Full HD rozlíšení s vypnutým vyhladzovaním hrán.

Mafia II

mafia2

Akčnú hru Mafia II sme samozrejme testovali s vypnutou technológiou PhysX. Rozdiel medzi kartami nebol veľký, zo súboja ale víťazne vyšla NVIDIA. Pri tejto hre platilo, že obidve karty poskytli plynulé zobrazenie až do rozlíšenia 1440p so zapnutým vyhladzovaním hrán. Technológiu PhysX je možné zapnúť jedine pri Full HD rozlíšení s vypnutým AA.

Hard Reset

hardreset

Ani táto hra nevybočuje zo štandardu a ukazuje, že obidve karty sú vhodné primárne do Full HD rozlíšenia. Extrémnych 1440p zhodne zvládnu len pri vypnutom vyhladzovaní hrán. Výkonnostný rozdiel tu nie je veľký, z pohľadu výhodnosti kúpy preto odporúčame Radeon.

Stalker: CoP

stalker

Stalker je náročný na hrubý výkon grafického jadra. Obidve karty preto hru v maximálnych detailoch zvládli len pri Full HD rozlíšení, klasicky bez vyhladzovania hrán.

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013