Menu

Päť dôvodov, prečo Microsoft zlyhal so svojim tabletom

  • Napísal(a)  Matúš Paculík
  • Zverejnené v Mobilné zariadenia
  • Čítať 5166 krát
  • veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma zväčšiť veľkosť písma
  • Tlač
  • E-mail

Mal to byť veľký vstup na trh tabletov, no výsledok je porovnateľný so zlyhaním pri smartfónoch. Microsoftu sa v mobilnom segmente jednoducho nedarí.

Silná pozícia operačného systému Windows ešte automaticky neznamená úspech s mobilným zariadením. Veľké očakávania od rodiny tabletov Surface nakoniec priniesli firme stratu a tisícky vyrobených kusov na skladoch. A pritom netreba veľa a ďalšia generácia môže všetko napraviť.

Dotyk

Tablet sa musí pohodlne ovládať dotykom v každom prípade, vrátane softvérovej klávesnice. Systém musí byť plne prispôsobený na tento spôsob ovládania a v žiadnom prípade nesmie používateľa nútiť ťukať po malých ovládacích prvkoch. Androidu sa to darí, darí sa to iOS a problém nemá ani Windows Phone.

Obidve verzie Windows (aj RT a aj klasická) majú síce základ v Modern UI rozhraní, no zároveň tu je aj desktop režim. A v ňom je ovládanie dotykom všemožné, len nie presné, jednoduché, či intuitívne. Pohyb v pôvodných nastaveniach a práca so súbormi nie je vôbec príjemná a vyžaduje si stylus, prípadne pripojenú klávesnicu a myš.

Orientovanie sa na prácu spôsobilo, že tieto tablety síce dokážu to, čo bežný notebook, no ich ovládanie dotykom je použiteľné len niekedy. A to je pri tablete zásadný problém, ktorý môže odradiť veľký počet poteniálnych zákazníkov. A rozloženie písmen pri slovenskej klávesnici radšej ani nespomíname.

Aplikácie

Dokola obohraná pesnička, na ktorej je ale veľa pravdy. Malý počet prémiových a kvalitných aplikácií je problém, ktorý skoro položil na kolená aj Windows Phone. Problém je to o to pikantnejší, keďže Microsoft je so svojim systémom Windows dlhodobo jednotkou na poli OS.

No minulosť neplatí pre mobilné platformy a jeho Modern UI zatiaľ nedokázalo prilákať dostatok schopných vývojárov. Navyše Microsoft nedávno oznámil, že za približne dva roky ponúkne náhradu za Modern UI, čo môže odradiť ďalších vývojárov.

Na druhú stranu treba povedať, že Microsoft sa snaží a jeho program podpory je aspoň z časti úspešný. No pokiaľ bude svet aplikácií a hier pre Surface RT tak priemerný, nikam sa nepohneme. Výhovoka o vývoji tu neobstojí – áno, aj Apple a aj Google sa mali na začiatkoch podobné problémy, no dnes sú zákazníci nekompromisní a jednoducho si vyžadujú bohatú ponuku softvéru a zábavy hneď.

Problémom je aj zlá prezentácia možností systému Windows RT, na čo sa sťažoval aj Samsung. Výrobcovia nemajú chuť oboznamovať zákazníka s limitami daného operačného systému, keďže toto je úloha pre Microsoft. Problematiky neznalý používateľ sa totiž doma môže čudovať, prečo mu na tom skvelom tablete s Windows RT nefungujú jeho obľúbené programy a hry.

Dostupnosť

Šéf Microsoftu tvrdí, že má na sklade veľké množstvo nepredaných tabletov, hoci výrazne znížil cenu. Prečo ale tieto tablety nevidíme v našich obchodoch? Surface RT v 32 gigabajtovej verzii kúpite v Amerike už za 349 dolárov bez dane (to je približne 290 eur aj s daňou). V Slovenských obchodoch musíte dlho hľadať a keď ho nájdete, stojí o tri stovky viac.

Rovnaký prístup sme tu už raz mali, no vtedy to bol iPad s obrovským záujmom zo strany médií a zákazníkov. Zo strany Apple to bolo nutné zlo, keďže jeho prioritou bolo pokryť trhy pri ktorých očakával aj vysoké dodatočné zisky z predaných aplikácií a hier. Okolo Surface ale nebol tak obrovský hype, aby ľudí prinútil produkt kupovať aj za hranicami. Pár dobrodruhov sa našlo, no klasický zákazník odpadával s každým mesiacom čakania.

Nepodarené reklamy

Robí to Apple, robí to aj Samsung. V podaní Microsoftu je ale jeho reklama porovnávajúca iPad s Windows tabletom kontraproduktívna. Nejde pritom o multitasking, kancelársky balík a dve otvorené okná súčasne. To sú samozrejme výhody pre určitú skupinu zákazníkov, ktorí pravdepodobne aj prehliadnu zvyšok reklamy.

Problémom ale je, že tých skutočných konkurenčných výhod je len niekoľko a zatieňuje ich veľké množstvo nevýhod. Niektoré sme už spomenuli v predchádzajúcich bodoch, niektoré sú dokonca spomenuté aj v reklame, no prekrútené v prospech Microsoftu.

Napríklad rozdiel v uhlopriečkach 10,1 (Windows RT tablety) verzus 9,7 palcov (iPad) je v konečnom dôsledku výhrou pre Apple. Veľkosť samotnej plochy sa totiž neodvíja len od uhlopriečky, ale aj pomeru strán. Rovnako zavádzajúca je aj cena, kedy Microsoft porovnáva 32 gigabajtové verzie tabletov. V reklame už ale nespomenie, že systém si z tej kapacity zoberie aj viac ako polovicu a porovnávať by sa preto mal 32 gigabajtový Windows tablet so 16 gigabajtovým iPadom.

Priemerný hardvér

Microsoft pre svoje produkty nezvolil zlý hardvér, no jeho priemernosť si zabezpečil hardvérovými limitmi. A to je vražedná kombinácia nielen pre zákazníka, ale aj pre výrobcov zariadení. Pritom v Redmonte sa mohli poučiť z chýb mobilného operačného systému Windows Phone, pri ktorom im časom bola vytýkaná hardvérová zaostalosť.

To isté sa opakuje znova, keď RT tablety majú rovnaký čip od NVIDIE a 32-bit Windows 8 tablety sú obmedzené azda vo všetkom. Pritom práve tu by stačilo zrušiť limit dvoch gigabajtov operačnej pamäti a dať displej s vyšším rozlíšením. A navyše načo nám je skvelá kompatibilita s bežným systémom, keď tablety nemajú výkonnejší grafický čip a teda sa zahráte jedine optimalizované hry, ktorých ale zase nie je až tak veľa.

návrat hore

NÁVŠTEVNOSŤ

2024        2023        2022        2021        2020        2019        2018       2017       2016       2015       2014       2013